Očekává se výrazné zdražení aut – nových, ojetých i vraků, shodují se odborníci na autoprůmysl
Celosvětový nedostatek čipů zřejmě nejvýrazněji zasáhl automobilový průmysl, kde se tyto polovodičové součástky používají v palubní elektronice. Příčina není jen jedna, domnívá se Petr Knap z Ernst and Young pro automotive v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Kromě toho, že výrobci tak docela neodhadli budoucí vývoj poptávky po autech v počátcích pandemie, přispěly k nedostatku i požáry nebo sucha v místech, kde fungují velké výrobní linky.
„Všechno se to zkombinovalo do koktejlu, který nám dnes dává tu velmi neutěšenou situaci,“ konstatuje Knap, který mírní optimistické odhady o stabilizaci situace do konce roku.
Čtěte také
„Výjimkou už nejsou hlasy, které říkají, že se nějaká nerovnováha určitě přesune až do roku 2023. Já pevně doufám, že se to trochu zlepší, ale obávám se, že letos to určitě nebude.“
Návrat k normálu letos nečeká ani šéf českého zastoupení značky Toyota Martin Peleška. Předpokládá ale, že v druhém kvartále příštího roku už by se to mohlo podařit.
Elektronika a komunikační technologie
Zástupce děkana Fakulty elektrotechnické ČVUT Jiří Jakovenko ale připomíná, že příčinou nedostatku čipů není ani tak zvýšená poptávka ze strany automobilek jako vyšší zájem o čipy do spotřební elektroniky a komunikační techniky.
„To bylo asi dáno pandemií v tom, že lidé zůstali doma a najednou si museli kupovat zařízení k tomu, aby mohli lépe komunikovat a pracovat.“
Čtěte také
Automotive koneckonců zahrnuje asi jen 10 procent celkové poptávky po čipech, což je relativně málo. „U spotřební elektroniky je to daleko větší, takže automobilky zůstaly vlastně tak trochu na druhé koleji, co se týká uspokojení poptávky.“
Přestože v Evropě se soustřední mnoho návrhových center a vyrábí se tu i technologická zařízení, samotné montovny čipů sídlí převážně v Asii. Pokud by se Evropa do budoucna rozhodla získat větší nezávislost výstavbou linky přímo na starém kontinentu, bude to logický a rozumný krok, soudí Jakovenko.
Upozorňuje ale na to, že jedno takové zařízení si vyžádá obrovskou investici až v řádu desítek miliard euro a zabere prostor několika hektarů.
Zdražování
Zatímco evropská linka na výrobu čipů je téma vzdálené budoucnosti, zdražování aut už se stalo realitou. Další výrazné zdražení se očekává od začátku příštího roku, varuje Martin Peleška.
Petr Knap, vedoucí partner společnosti Ernst and Young pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie
Jiří Jakovenko, zástupce děkana, Fakulta elektrotechnická ČVUT
Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty
Jan Horčík, šéfredaktor serveru Hybrid.cz
Růst cen bude přitom pokračovat i v případě ojetin, myslí si šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík: „Zdražilly dokonce i vraky. S tím půjde ruku v ruce i snížení výběru a větší nedostatek ojetých aut.“
Vedlejším efektem zvyšování cen vozů nakonec může být přiblížení paritě ceny elektromobilů a vozů na fosilní paliva. „Bude to vlastně znamenat, že elektromobily budou zase o něco konkurenceschopnější,“ uzavírá.
Poslechněte si celý audiozáznam Tématu dne Renaty Kropáčkové.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.