Film a totalita: Šest příběhů podvolení i vzdoru českých filmařů

Točit za všech režimů, ale jak a co? Protektorátní příběh režisérů Otakara Vávry a Martina Friče

O Otakaru Vávrovi se později říkalo, že točil „za všech režimů“. Už za protektorátu měl našlápnuto k slibné kariéře. Svou cestu, jak točit i za války, si našel také Martin Frič. Sice stál za jedním z nejodvážnějších protinacistických předválečných filmů, nakonec ale podepsal smlouvu s německou společností a režíroval apolitické komedie. Frič a Vávra ukazují jednu z mnoha cest, jak českoslovenští filmaři vyjednávali s totalitou. 

První celovečerní filmy Otakara Vávry označila kritika za mimořádné. Oba vznikly v roce 1937 a jmenovaly se Filosofská historie a Panenství.

Po okupaci Československa natočil filmy Maskovaná milenka (1940), Turbina (1941) a komedii Přijdu hned, která měla premiéru na konci děsivého roku 1942. Film je spojen s tragickým příběhem herečky Anny Letenské, která byla v říjnu 1942 zavražděna v nacistickém koncentračním táboře Mauthausen kvůli účasti v odboji.

Čtěte také

Vávra pak už natočil jen dodnes ceněný snímek Šťastnou cestu (1943) – a poté, co nacisté definitivně ovládli český film, odmítal všechny nabídky na spolupráci s nimi s poukazem na to, že musí „točit umělecky hodnotné filmy“.

Až na konci války začal připravovat snímek Rozina sebranec podle předlohy Zikmunda Wintera – s jasným záměrem film nedokončit před osvobozením – a premiéra se tak odehrála až 14. prosince 1945.

„Můj život byl s chybami, nehrdinský, ale často dost odvážný,“ tvrdil Vávra ve svých pamětech Podivný život.

Otakar Vávra přebírá cenu za svůj film Romance pro křídlovku, Moskva 1967

Příběh Martina Friče

Martin Frič točil od 30. let a na začátku války měl za sebou filmy s nejlepšími českými herci: Vlastou Burianem, Jaroslavem Marvanem nebo Hugo Haasem. Je podepsán i pod jedním z nejodvážnějších protinacistických předválečných filmů Svět patří nám (1937) s Janem Werichem a Jiřím Voskovcem.

Po vzniku Protektorátu točil stále s Vlastou Burianem, na rozdíl od Vávry ale podepsal smlouvu s německou společností Pragfilm. Výsledkem byly apolitické německé komedie, v kontextu Fričova díla spíše zapomenutelné.

Martin Frič při režii filmu Páter Vojtěch (1929)

Frič plynule přešel do poválečné tvorby. Už začátkem srpna 1945 převzal natáčení kriminálky 13. revír, s jejíž výrobou začal ještě v době okupace režisér Jan Alfréd Holman a byla přerušena událostmi v květnu 1945.

Čtěte také

Zásadní změna byla spíš jen „kosmetická“ – namísto nyní „nevhodné“ Lídy Baarové byla do hlavní ženské role ve filmu obsazena Dana Medřická.

Svéráznou tečku za zlatou filmovou érou 30. a počátku 40. let udělal režisér Frič filmem Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949). A pak už je podepsán pod režimu přizvukujícími snímky Krakatit (1948), Němá barikáda (1949) nebo Nástup (1953).

autor: David Hertl | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio