Nevadí nám taxametry, ale černí taxikáři. Aplikaci máme už 10 let, říká Kvasnička z AAA Radiotaxi

5. březen 2019

Vláda chce zásadním způsobem změnit podmínky taxislužeb. Auta už nebudou muset mít taxametry a řidiči skládat zkoušku z místopisu. Narovná to podmínky provozování běžných taxislužeb se společnostmi Uber a Liftago, které k objednávání i placení využívají mobilní aplikace?

„Novela zákona srovná podmínky za předpokladu, že ji ti černí taxikáři budou naplňovat,“ říká jednatel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička, který tak označuje řidiče alternativních taxislužeb, protože prý nemají potřebné živnostenské oprávnění.

Uber porušuje zákony, stát to ale ignoruje. V Německu problém vyřešily pokuty, říká majitel taxislužby

Pražští taxikáři blokují magistrálu, kvůli cenám i 'nelegální konkurenci'

V pátek ve tři hodiny odpoledne má vypršet ultimátum, které dala část pražských taxikářů primátorce Adrianě Krnáčové (ANO), aby zakročila proti Uberu. Provozovatelé tradičních taxislužeb poukazují na to, že řidiči Uberu podnikají bez koncesí. „Nedodržují platné zákony, nemají živnostenské oprávnění, taxametry nebo registrovaná vozidla. Zkrátka nesplňují požadavky na provoz taxislužby. Z jejich strany jde o nekalou soutěž,“ tvrdí majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.

Mobilní aplikace podle něj nejsou nic nového a využívají je i tradiční taxislužby. „AAA mají aplikaci 10 let a nikdo nám neříká, že jsme nějaká alternativa. Že v současnosti někdo přichází na trh s aplikací, to není žádná inovace,“ podotýká.

„Žádná digitální platforma nad rámec taxislužby neexistuje. Jestli někdo používá telefon, který někde na pultu zvoní, nebo aplikaci, to na věci nic nemění,“ upozorňuje a odvolává se při tom na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, podle něhož jsou tzv. digitální platformy taxislužbami a musí se řídit zákony dané země.

Kvasnička dále kritizuje, že premiér Andrej Babiš (ANO) legalizoval „černé taxikáře bez koncese, kteří neplatí daně a nemají registrovaná vozidla“, když s nimi uzavřel právně nezávazné memorandum. „Zátěž pro podnikání je, že tu máme nekalou konkurenci. Díky tomu, že nesplňují literu zákona, jsou schopni nabízet nižší cenu,“ zdůrazňuje s tím, že na povinné taxametry či zkoušky z místopisu si prý nikdo nestěžuje.

Nadnárodní služby nerespektovaly zákony České republiky a Česká republika řekla: ‚No dobře, když je nechcete respektovat, tak my vám upravíme zákon.‘ To je jediné, co se děje.
Jiří Kvasnička

Zákonem za lepší služby

„De facto se zavádějí dva typy taxislužby, pracovně bych je nazval klasickou, kdy si objednáme taxík na ulici, a moderní, kterou si objednáme přes mobilní aplikaci,“ vysvětluje poslanec Martin Kolovratník (ANO), podle kterého zákon reaguje na nástup nových digitálních služeb.

Čtěte takéMísto taxametru bude stačit jen mobilní aplikace. Vláda schválila nová pravidla pro taxislužby

Aplikace, o které mluví Kvasnička, podle Kolovratníka slouží pouze k objednání taxi. Nové aplikace ovšem slouží i k zaplacení a registraci služby. „To, co legalizujeme, je něco jiného a mnohem širšího, než je aplikace AAA, kterou znám a občas využívám,“ upřesňuje.

Koncese, daně, registrovaná vozidla – s tím vším novela zákona počítá a bude je vymáhat i po digitálních platformách.
Martin Kolovratník

Pro zákazníky je podle Kolovratníka hlavním přínosem novely otevření trhu novým způsobům poskytování taxislužby a zvýšení konkurence, což by mělo zvýšit tlak na kvalitu služeb i konkurenci.

Předseda sněmovního dopravního podvýboru má přesto k novele výhrady, mimo jiné se pozastavuje nad tím, jak bude probíhat vykazování tržeb: „Tím, že rezignujeme na taxametry s nějakou pamětí, tak nebudeme vědět, jaká je realita. Na to se budu kolegů z ministerstva ptát,“ dodává poslanec.

autoři: Karolína Koubová , ert
Spustit audio

Související