Nemoc dnešní doby se jmenuje FoMO – strach z toho, že něco propásneme

Smartphone (ilustrační foto)
Smartphone (ilustrační foto)
Co může člověku způsobit větší nepohodu a stres? Když je v nějakém zajímavém městě a nestihne navštívit všechny pamětihodnosti, kluby a koncerty? Nebo když se mu v době, kdy se nemůže podívat na displej telefonu, který právě signalizuje novou textovou zprávu nebo informaci ze sociálních sítí?

Právě toto hypotetické srovnání používá izraelský novinář Jacob Burac pro popis fenoménu FoMO (Fear of Missing Out), tedy strach z toho, že o něco přijdeme, že něco propásneme. FoMO je prý nejnovější z kulturních nemocí dnešní doby.

Podle analýzy 56 procent uživatelů sociálních sítí přiznalo, že mají pocit, že promeškávají něco zajímavějšího a důležitějšího, než co právě sledují a čeho se účastní.

Je to něco nového, co přineslo masové rozšířené chytrých telefonů, míní psycholog Marek Navrátil:

„Jsou to naši věrni společníci, které máme neustále při sobě. Dokonce podle nějakých posledních výzkumů se na displej mobilního telefonu díváme každých 7,5 minuty. Jestliže každých 7,5 minuty na mobilní telefon koukneme, je jasné, že pravděpodobně více než polovina tohoto času bude věnována našim sociálním kontaktům.“

Navrátil upozorňuje na to, že dokonce už existuje aplikace, která pomáhá řešit závislost na sociálních sítích.

„Já se každých 7,5 minuty na displej mobilu nedívám. Myslím si, že to jde odnaučit jinak než nějakými programy. Sociální sítě vznikly a jsou konstruovány tak, že se nám snaží vyhovět. Jednou z věcí je, že jsou pořád k dispozici a my máme potřebu být s někým v kontaktu,“ dodává šéfredaktor serveru iHned a aktivní uživatel sociálních sítí Miloš Čermák.

Doba sociálních sítí a chytrých telefonů se odráží i v chování lidí. Jak přiznává Marek Navrátil, pro psychology je to ale fascinující doba:

„V poradenské praxi se často zcela zamění to, že někdo někomu něco řekl nebo napsal. Často klienti říkají: ´Já jsem mu na to řekl nebo řekla´, ale myslí tím odepsal nebo odepsala. Já bych přidal ještě strach, který jsem s jednou svou klientkou identifikoval, a to byl strach: odesláno – přečteno – neodpovězeno.“

Poslechněte si celý rozhovor v horní části článku.