Německo a image

9. únor 2005

Německo chce změnit svou image ve světě a nová kampaň s tímto zadáním by měla startovat v roce 2006 při příležitosti mistrovství světa ve fotbale. Ústřední slogan zní: Německo - země ideí. Autorem je reklamní agentura Scholz and Friends. V konkurzu, který vypsala vláda, zvítězila jednoznačně, ač její šéf čtyřicetiletý Thomas Heilman je členem opoziční strany CDU a přítel šéfky strany paní Angely Merkelové.

Paní předsedkyně je spokojená hlavně proto, referuje německý zpravodajský týdeník Der Spiegel, protože již před konkurzem varovala, že kdyby se vybrala agentura příliš blízká sociální demokracii Gergarda Schrödera, mohla by vláda a podniky, které kampaň platí, skrytě financovat i předvolební kampaň sociální demokracie. Okolí paní Merkelové už tak šťastně nezáří a je spíš trochu zamračené, protože i kampaň od firmy Scholz and Friends se pokouší Německo ukázat v novém lesku jako inovační chrám světa, což půjde pochopitelně na vrub vládnoucí sociální demokracie, která je u moci již druhé volební období.

Okolo 900 firem a význačných institucí, podle Der Spiegelu, se bude moci pochlubit titulem Místo a země ideí. Druhá část kampaně by se měla soustředit na slavnou minulost země. Již tři měsíce před mistrovstvím světa ve fotbale budou po celém Německu rozmístěny nepřehlédnutelné obrovské sochy ze styropóru, které budou představovat německé vynálezy. Před Brandenburskou branou v Berlíně bude stát auto v nadživotní velikosti připomínající zřejmě nejprodávabnější auto v Evropě, brouka, odhadují novináři. Před úřadem kancléře bude stát Teddybär, tableta aspirinu bude umístěna na břehu řeky Sprévy, obří podprsenka v zábavním parku, superpočítač před drážďanskou operou a předimenzovaný vysokorychlostní vlak Transrapid před kolínským dómem. Před parlamentem v Berlíně bude vystavena velká bota od firmy Stoll.

Autoři kampaně počítají s dvojím efektem. V zahraničí by se mělo Německo prezentovat jako motor špičkových nových technologií a Němci doma by si měli říci: My jsme přecejenom lepší, než si sami o sobě myslíme. Němcům by se mělo zvednout pošramocené sebevědomí. Právě ale tento druhý aspekt je důvodem k mnoha pochybnostem. Vedení křesťanských stran se domnívalo, že ve volebním roce by jakákoliv kampaň placená vládou měla být omezená pouze na představení Německa v zahraničí. Na tohle ale nepřistoupila ani agentura Scholz and Friends, která je CDU blízká, neboť se stejně jako odstatní domnívala, že by to byla promarněná šance zvlášť tehdy, když Německo ve dnech mistrovství světa ve fotbale navštíví tolik lidí ze zahraničí. Ti, co jsou proti kampani, tvrdí, jako muž, který si nepřál být v Der Spiegelu jmenován: ? Kampaň určitě trochu přispěje k tomu, že bude Německo prezentováno hospodářsky v lepším světle, než ve kterém se skutečně nachází. Taková skutečnost vždycky pomáhá straně, která je u moci.?

Der Spiegel ještě dodává: ?Vítězná agentura má jako svého poradce australského odborníka Johna Morse, který byl autorem nejúspěšnější reklamní kampaně v dějinách olympijských her v roce 2000 v Sydney. Kampaň byla rovněž pojatá i jako reklama celé Austrálie. I kvůli této úspěšné kampani byl o rok později znovu zvolen tamnější předseda vlády Howard. Takovýto příklad se jistě kancléři Schröderovi musí líbit.?

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.