Nejsou to taškařice, Havel psal o vážných věcech, říká teatrolog Just
Začínal jako technik a kulisák v pražském divadle ABC, během několika sezon se z něj stal uznávaný dramatik. Hry disidenta i prezidenta Václava Havla, který by dnes oslavil 80. narozeniny, se inscenovaly po celém světě. Havla bylo módní číst před změnou režimu. V některých kruzích i po jeho změně. Má ale stále co říct i dnes? Nakolik je srozumitelný? I o tom mluví v pořad Dnešní Plus teatrolog Vladimír Just.
„Hrdinou her Václava Havla není ten, či onen člověk, ale jazyk," popisuje ústřední téma Havlovy dramatické tvorby teatrolog Vladimír Just. Spisovatel se inspiroval aktuální politickou situací v tehdejším Československu, zároveň se zabýval i obecnějšími problémy lidské komunikace. I proto se podle Vladimíra Justa mohou uplatnit i v zahraničí. „Havlova dramatika se uvádí daleko víc ve světě než u nás. Havel se proslavil daleko dřív jako politik právě svojí Zahradní slavností, svým Vyrozuměním," popisuje Just.
Role aktivního prezidenta a politika se projevila i na Havlově tvorbě. A to nejen na jeho poslední hře Odcházení. „Ta konkréta v Odcházení, která se konají těch absurdit, včetně médií, která přelétají, to jsou všechno věci, které Havel získal pobytem v politice," připomíná Vladimír Just.
Přestože hry Václava Havla obsahují řadu absurdit, podle Vladimíra Justa cílí zejména na vážné věci. „Ty Havlovy hry nejsou žádné taškařice, oni jsou to v podstatě vážné, existenciální věci. Pojednávají o velmi vážných věcech formou grotesky, formou frašky," uzavírá Vladimír Just.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka