Návrat dětí do škol? Hrůzou mi vstávají vlasy na hlavě, hektičnost je šílená, tvrdí ředitel Vyhňák
Od 17. května se bez nutnosti rotace vrátí do škol všechny děti na prvním stupni. O druhém stupni se bude rozhodovat podle epidemické situace v krajích. S 24. květnem už ale nastoupí všichni bez rozdílu. „Kromě toho, že se těšíme na děti, mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Byl nějaký plán, který mluvil o rotacích, a najednou se z ničeho nic bez pokynů a instrukcí mluví o tom, že se žáci vrátí prezenčně,“ kritizuje obrat ředitel základní školy ve Šlapanicích Pavel Vyhňák.
„Vyvstává spousta otazníků – homogenita, školy v přírodě, kroužky, stravování… To vše musíme naplánovat a na to je třeba čas. Potřebovali bychom nějaké instrukce a ty nejsou, protože to rozhodnutí bylo poměrně rychlé a náhlé,“ popisuje problematickou situaci řídících učitelů.
Čtěte také
Ze zkušenosti se Vyhňák obává, že instrukce se začnou rozesílat až ve čtvrtek a do datových schránek dorazí během pátku. „Přitom v pátek už by rodiče měli vědět, jak to bude vypadat. Hektičnost ve školství je teď šílená,“ stěžuje si.
Koncepční práce ministerstva školství je podle hosta Speciálu Jana Bumby v pořádku. „Problém ale je, když se krizový manažer špatně vzbudí a najednou na základě podnětů z lidu do toho začne sázet ten mikromanagement,“ naráží na způsob zasahování do dlouhodobých epidemiologických plánů ze strany premiéra Andreje Babiše (ANO).
Bylo by dobré, kdyby plánování mělo nějakou koncepci a lidé nahoře se toho drželi.
Pavel Vyhňák
„Školy jsou něco jako letadlová loď – když stoupnete na brzdu, ještě nějakou dobu jedete. Bylo by dobré, kdyby plánování mělo nějakou koncepci a lidé nahoře se toho drželi,“ dodává.
Konvalinka: Už zase otevíráme kde co
Obavy z chaotických rozhodnutí a ukvapeného uvolnění protiepidemických opatření má i biochemik Jan Konvalinka z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky:
Čtěte také
„Musíme mít naprosto jasné preference a podle odborníků je otevírání škol naprostá priorita. Jenže my už zase otevíráme kde co,“ kritizuje.
Konvalinka navíc opakovaně upozorňuje na problematičnost antigenních testů, jejichž kvalita je různorodá, a pokud se dodávky soutěží na cenu, může stát nakoupit sady, jejichž průkaznost je mizivá.
Robert Plaga, za ANO, ministr školství
Pavel Vyhňák, ředitel ZŠ Šlapanice na Brněnsku
Šárka Škapiková, redaktorka, Český rozhlas
Ondřej Wolf, redaktor, Český rozhlas
Jan Konvalinka, biochemik, prorektor Univerzity Karlovy pro vědeckou činnost a vedoucí výzkumné skupiny na Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) ale ubezpečuje, že pokud se bude muset testovat i v příštím školním roce, má už být plošně nasazeno testování přesnější metodou PCR.
A dodává, že pokud vše půjde podle představ, mohli by žáci základních škol od 31. května vyrazit na školy v přírodě. Otázka letních táborů pak bude jasnější po debatě s hlavní hygieničkou.
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Bumby.
Související
-
Co brání zavedení přesnějších PCR testů do škol?
Povinné testování dětí ve školách znovu rozvířilo diskusi o vypovídací hodnotě antigenních testů na covid-19. Za jakých okolností by je mohly nahradit přesnější PCR testy?
-
Koronafokus: Proč musí děti i s negativním testem nosit ve škole roušky, nebo respirátory?
Děti ve třídách musejí mít i přes negativní antigenní test nasazené roušky nebo respirátory. Poslechněte si odpovědi na vaše otázky s Evou Kézrovou.
-
Zavřít školy není levné řešení, tratit budou děti i stát na jejich daních z příjmů, říká analytička
Po dlouhé době u počítačů a online výuky se studenti částečně vrací do škol. Jak zásadně jim bude téměř rok setkávání a učení ve třídách chybět?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.