Na Ukrajině zuří skandál kolem národního kola Eurovize. Vítězka prý není dostatečně vlastenecká
Ukrajina se letos nezúčastní finále písňové soutěže Eurovize. Rozhodnutí Kyjeva předcházel hlasitý skandál. V národním kole přitom už zvítězila zpěvačka Anna Korsunová, vystupující pod přezdívkou Maruv.
Její triumf ale byl nejdříve zpochybněn s tím, že občas vystupuje v Rusku a nemá tak prý dostatečně patriotické postoje. A později se sama umělkyně rozhodla, že na mezinárodní finále do izraelského Tel Avivu nepojede, popisuje na stránkách německé veřejnoprávní stanice Deutsche Welle ukrajinský novinář Sergej Ruděnko.
Ukrajina a Rusko se opět přou kvůli Eurovizi. Ruská provokace, nebo ukrajinské ponižování?
V úterý začíná v ukrajinském Kyjevě hudební soutěž Eurovize, ve které se střetnou interpreti ze 43 zemí světa. Chybět ale bude ruská zpěvačka Julia Samojlovová, kterou Ukrajina odmítla pustit na své území, protože předloni navšívila Ruskem anektovaný Krym. A není to první případ, kdy do Eurovize zasáhla politika.
Maruv podle něj nesouhlasila s podmínkami uvedenými ve smlouvě, kterou měla podepsat s ukrajinskou veřejnoprávní televizní a rozhlasovou stanicí. Kromě zákazu hostování v Rusku by napříště ani nesměla hovořit s novináři a při vystoupeních improvizovat.
Národní kolo Eurovize však bylo zpolitizované již od samého počátku, domnívá se Ruděnko. Poukazuje na televizní interview dalších finalistek – sesterského duetu Anna-Marija. Tyto zpěvačky žijící na Krymu v něm odmítly odpovědět na otázku, „komu patří Krym?“.
Na jaké jste straně?
Moderátor během rozhovoru navíc prozradil, že jejich matka Larisa Opanasjuková je vicepremiérkou ve vládě anektovaného poloostrova a od ruského ministerstva obrany dostala medaili „Za navrácení Krymu“. Otec dívek je zase právníkem, který ještě nedávno pracoval pro okupační vládu.
Zpěvačky následně přišly o značnou část diváckých sympatií a tím i o šanci v národním kole uspět, dodává Ruděnko.
Dokument: Na východní frontě klid. Válka na Ukrajině ženskýma očima
Válka na Ukrajině trvá skoro pět let a nezdá se, že by měla brzo skončit. Intenzita bojů je sice v posledních letech slabší, ale stále přibývají padlí k více než 10 tisícům obětí, které si konflikt zatím vyžádal.
Jak ale upozorňuje spolupracovník Rádia Svoboda Pavel Kazarin, nikdo nemohl očekávat, že umělkyně začnou v přímém přenosu očerňovat vlastní rodiče. Dodává, že sláva po vzoru Pavlíka Morozova je příliš pochybná, než aby o ni někdo usiloval.
Zároveň se ale podle Kazarina každý musí rozhodnout: pokud si chce zajistit podporu nebo popularitu na Ukrajině, musí alespoň sám za sebe umět odpovědět, co se po roce 2014 stalo na Krymu a kdo bojuje na Donbase proti ukrajinské armádě.
Ukrajinský analytik nevidí problém v tom, že se zpěvačky nechtěly kát za vlastní rodiče, ale v jejich morálně-etické rozpolcenosti. Na jedné straně se snaží fungovat jako hvězdy ukrajinské estrády. A na druhé nechtějí odpovídat na otázku, která je naprosto zásadní pro valnou většinu ukrajinských posluchačů: Tedy v jaké situaci se ocitla Ukrajina, když na její území před pěti lety vtrhla ruská vojska.
Sovětská mentalita
Vítězství Maruv, zpěvačky, která zcela běžně hostuje na ruských scénách, ukrajinskou Eurovizi ještě více zpolitizovalo. Umělkyně se stala terčem kritiky běžných občanů, aktivistů i politiků. Podle novináře Rudněnka je to vcelku pochopitelné. Jezdit na turné po ruských městech zkrátka neodpovídá představám o umělecké reprezentaci Ukrajiny – země, která se brání ruské agresi.
Ukrajina si připomíná pět let od revoluce. Na kyjevském Majdanu bojovaly také ženy
Ukrajina si v týdnu připomněla pět let od vrcholu protivládních protestů a sesazení proruského prezidenta Viktora Janukovyče. Centrem demonstrací tehdy bylo kyjevské náměstí Nezávislosti, zkráceně nazývané Majdan. Protestovaly na něm také tisíce žen.
S argumentací Maruv, že jde přece jen o písňovou soutěž, a ne o politickou debatu, se na stránkách Rádia Svoboda naopak ztotožňuje ruský novinář a hudební kritik Artur Gasparjan. Jak uvádí, existují určitá pravidla, která je třeba dodržovat.
Koho do soutěže připustí, ten by měl mít stoprocentní garance, že má na případné vítězství právo. Zpochybňovat účast zpěvačky Maruv proto bylo z etického hlediska pochybné, ať už se to vysvětlovalo jakýmikoliv motivy.
Jak na ruské, tak na ukrajinské straně sporu kolem Eurovize přitom Gasparjan vidí pozůstatky sovětské mentality. Na pěveckou soutěž se jezdí jako do posledního boje – reprezentovat zemi, národ nebo nějaké ideály. A přitom je ve stanovách klání zcela jasně napsáno, že má mít nepolitický charakter.
Voda na ruský mlýn
Novinář Rudněnko přidává, že všechno, co se s Maruv dělo po jejím vítězství v národním kole, už byla jen snaha úřadů ex post vytvořit nová pravidla. Vždyť do té doby nikdy nikoho nezajímalo, jestli ten či onen soutěžící vystupoval v Rusku. Teď se ale zákaz takového angažmá objevil ve smlouvě, kterou Maruv předložili k podpisu.
Oficiální linie Ukrajiny opravdu používá fašistické, až fašizující metody, říká předseda komunistických poslanců Kováčik
KSČM, která na základě „tolerančního“ patentu umožnila vládnout menšinové koaliční vládě ANO−ČSSD, „zvedá varovný prst“ kvůli krokům ministrů dopravy a zahraničních věcí. Zatím je to podle předsedy komunistických poslanců Pavla Kováčika jen malé varování.
Umělkyně nejprve byla ochotná zrušit koncerty v Moskvě a Petrohradu, kde má vystoupit letos na podzim. Když se ale dozvěděla o dalších smluvních omezeních, z Eurovize se stáhla a prohlásila, že je zpěvačka a ne „klacek na politiku“ a nehodlá vystupovat „s hesly podkuřujícími ukrajinským politikům“.
Snaha ukrajinské veřejnoprávní stanice na poslední chvíli hasit kontroverze může mít podle Rudněnka pro reputaci národního kola Eurovize vážné důsledky. Diváci, kteří teď už bývalé soutěžící poslali své hlasy, budou cítit podvod.
Zpěvačka si zase bude stát na tom, že porota byla podjatá a jednání úřadů zpolitizované. A na všem vyhraje jenom Rusko, které už nyní naplno proklíná „ukrajinské fašisty“, kteří tak krutě zatočili s nebohými dvojčaty z Krymu a hvězdou Maruv, tvrdí Rudněnko.