Může se stát, že děti z horších škol budou bez šance na přijetí na lepší střední školy, varuje Černý z asociace ředitelů
Zdá se to daleko, ale přijímací zkoušky na střední školy se blíží. Roste i nervozita rodičů i ředitelů samotných škol. „Nebudeme nějak extrémně dlouho čekat, ale dovolte, abychom scénáře, které máme v hlavách, vázali na to, jak se bude vyvíjet situace a jak bude modelována ministerstvem zdravotnictví,“ komentuje problém přijímacích zkoušek ministr školství Robert Plaga (ANO) s tím, že rozhodné slovo řekne do konce listopadu.
Jednotné přijímací zkoušky by se na čtyřleté obory měly konat 12. a 13. dubna, na víceletá gymnázia pak 14. a 15. dubna 2021. Na jaře se ale kvůli epidemii přesunuly na červen a uchazeči měli na složení testů jediný pokus místo dvou běžných.
Čtěte také
Rodiče si navíc stěžují na rozsah učiva, což potvrzuje v pořadu Zaostřeno i paní Adriana. „Myslím, že jsme všichni rodiče procitli. Jsme v těsném kontaktu s učivem. V rámci rodičovské komunity daleko víc komunikujeme a zjišťujeme, co se děti všechno učí – a kolik je ve škole informačního odpadu. Je to pro mě strašně zajímavé zjištění,“ říká.
„Každý učitel se zajímá jen ‚o to své‘, tedy jen o svůj předmět. Snaží se zapojit různé nástroje. Ale čas, který tomu dítě věnuje, je někdy až do odpoledních hodin. Takže máme online výuku a potom se odpoledne ještě vypracovávají jednotlivé úkoly v pracovních sešitech,“ doplňuje další matka dvou dětí Lidija.
Dobré vzdělání jen pro vybrané?
Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého by mělo ministerstvo školství urychleně představit plán, jak to s přijímacími zkouškami v příštím roce doopravdy bude.
Čtěte také
„Na jaře jsem razil myšlenku, že je to pro děti blbé, ale pro všechny stejné. Teď se bohužel ukazuje, že to není stejné. Protože jsou velké rozdíly mezi tím, jak výuku jednotlivé školy pojaly. Pak se může stát, že by z některých škol byly děti bez šance na ,lepší‘ střední školy,“ myslí si.
Přijímací zkoušky totiž teď nezvládnou ti, které by za normálních okolností škola dokázala včas připravit. A tyto rozdíly se podle Černého ještě budou prohlubovat.
„Znevýhodněné děti budou ještě víc znevýhodněné. Naopak zcela průměrné dítě z dobré rodiny a poměrů se lehce dostane na elitní školu. Evidentně se nám budou nůžky ve společnosti dál rozevírat,“ tvrdí Černý.
Řešením by mohlo být odsunutí termínu zkoušek nebo třeba zrušení jednotného testu. Možností je ještě daleko víc, ale to si už poslechněte v pořadu Zaostřeno Lucie Korcové.
Související
-
Apolena Rychlíková: Distanční výuka může být další ránou pro oslabené české školství
Konec prázdnin a blížící se nový školní rok vyvolávají řadu nejistot. Ta největší otázka, jestli děti v Česku usednou v září do školních lavic, je – zdá se – vyřešená.
-
Plaga: Školy jsou na distanční výuku lépe připravené než na jaře. Ale stále jsou místa bez internetu
„Myslím si, že opatření pro školy, jak jsou teď navržená na následujících 14 dnů, jsou velmi dobrá,“ hodnotí ministr školství Robert Plaga (ANO).
-
Michal Komárek: Robert Plaga si nad školstvím umyl ruce
Ministr školství Robert Plaga (ANO) v době krize selhal. Schoval se za epidemiology a vládu, není schopen nebo ochoten přijít s vlastním plánem. Je nejistý, nedůvěryhodný.