Mrtví nemluví, ostatky řeknou vše
Co zjistí antropologové. Pokroky ve výpočetní tomografii. Hepatocelulární karcinom.
Antropologie je jedna z mnoha věd o člověku, jež se řadí mezi vědy holistické. Ty ve stručnosti říkají, že celek je více než souhrn jeho částí, nebo konkrétněji, že organismus je víc než souhrn jeho orgánů či buněk. Proto se antropologie snaží vytvořit celkový obraz člověka, zabývá se všemi lidmi ve všech dobách a zároveň také všemi rozměry lidství. RNDr. Petra Urbanová z Masarykovy univerzity vám představí část antropologie zvanou biologická. Ta dokáže vypovídat i o člověku, který je řadu století po smrti.
Největším zdrojem radiační zátěže pro obyvatele vyspělých zemí nejsou ani jaderné elektrárny, ani kosmické záření, ani radon v základech budov, nýbrž nemocniční oddělení – jde o rentgenové paprsky při vyšetření na výpočetní tomografii (CT). Riziko takového ozáření je určitě zanedbatelné oproti riziku plynoucímu ze špatné diagnózy, přesto se odborníci snaží dávky rentgenových paprsků dále snižovat. Jeden z nejmodernějších přístrojů CT u nás se nachází v nemocnici v Roentgenově ulici v Praze na Homolce. Do historického i současného kontextu CT vás zasvětí přednosta radiodiagnostického oddělení prof. Josef Vymazal.

Rezistenci proti používaným lékům si „pěstují“ nejen viry a bakterie, ale také některé nádorové buňky. Problematiku hepatocelulárního karcinomu (rakoviny jaterních buněk) a otázku účinnosti biologické léčby v dnešním Ženšenu připomene doc. Jindřich Fínek, onkolog z Fakultní nemocnice Plzeň.

I pro dnešní vydání jsou připravené aktuality ze světa. Uslyšíte, proč se lidská společnost dělí na osoby nadřízené a podřízené a jaký objev přineslo jedno zdravé novorozeně se zvláštními příznaky.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.