Ministr je moc politická funkce. Jsem radši šedá eminence, říká taneční teoretička Yvona Kreuzmannová

Yvona Kreuzmannová, Tanec Praha
Yvona Kreuzmannová, Tanec Praha

Od 90. let aktivně lobbuje za živou kulturu a současné taneční umění. Původně prý bylo pro Yvonu Kreuzmannovou přesvědčování politiků výzvou. Sama ale politické ambice nemá.

O současném tanci říká, že komunikuje jazykem dnešních lidí. Zabývá se aktuálními společenskými tématy, má v sobě přirozenost i lehkost a není přitom tak manýristický jako klasický balet.

„Není to mainstream a nikdy nebude,“ shrnuje taneční teoretička Yvona Kreuzmannová. Jedním dechem ale dodává, že tanec dokáže diváka nadchnout i zaujmout. A proto si zaslouží podporu.

Stát by měl ve spolupráci s obcemi nechat vzkvétat nezávislou kulturu a ne ji zadupávat do země.
Yvona Kreuzmannová

Politik v čele ministerstva kultury podle ní nemusí být expertem v oboru. Měl by mít ale schopnost vytvářet si poradní sbory, které mají váhu. I když sama má bohaté zkušenosti a uznává, že je dobrou diplomatkou, v roli ministryně kultury se nevidí. „Jsem radši šedá eminence. Nepotřebuju být na očích,“ říká.

Návrat do minulého století

Problém resortu kultury vnímá Kreuzmannová hlavně v zastaralosti státní správy. „Jako by se tam zastavil čas. Úředníci všechno pořád zpracovávají ručně a mají šílenou agendu. Nikdo se jim přitom nesnaží práci usnadnit.“

„Není tam vize ani jasná strategie. Kulturní politika se tvoří způsobem, že se to nějak opřipomínkuje a jde se od toho,“ dodává.

Poslechněte si celý rozhovor Lucie Vopálenské s Yvonou Kreuzmannovou. Mluvily spolu také o plánech na pražský Dům tance nebo o tom, jak si v současnosti stojí česká taneční scéna.

Spustit audio
autoři: Lucie Vopálenská, Zuzana Marková

Související