Michal Komárek: Výchova učitelů v Čechách

Škola, učitel, učitelka, učitelé, žáci, ilustrační snímek
Škola, učitel, učitelka, učitelé, žáci, ilustrační snímek

Kdo je dobrý učitel? A jak se pozná? Co musí umět? Jakou školu má studovat? Důležitá diskuse se točí kolem novely zákona, kterou schválila vláda.

Novela zákona o pedagogických pracovnících chce především řešit kritický nedostatek učitelů na českých školách. Podle analýzy ministerstva jich nyní chybí 6000 a už příští rok to může být zhruba dvojnásobek.

Michal Komárek: Jak současné školství změnit?

Žáci od 1. do 9. třídy se jednou týdně schází v laboratořích fakulty strojní, aby se zábavně a hravě naučily základy techniky a zdokonalily své dovednosti

„Třicet procent  učiva můžeme klidně škrtnout,“ řekl nedávno ředitel základní školy v diskusi k úpravě školních osnov.

Přispívá k tomu i zákon, podle kterého mohou učit v podstatě jen absolventi pedagogických fakult. Jinak řečeno: Pokud by se našel odborník, třeba matematik nebo informatik, který by chtěl učit, musel by se sám vrátit do školy a studovat pedagogiku. Jenže to se chce opravdu málokomu.

Novela otevírá školy odborníkům z praxe, vysokoškolákům, kteří vystudovali jiné než pedagogické fakulty a mají chuť učit. Dostanou tři roky na to, aby si doplnili kurz z pedagogiky, a na škole jim navíc bude pomáhat mentor neboli zkušenější kolega.

Kritici namítají, že novela je předem odsouzená k neúspěchu, protože za současných podmínek se žádní odborníci do škol nepohrnou. Proč by to dělali? Proč by se za ty platy měli pokoušet zvládnout třídu nevyzpytatelných dětí a nádavkem ještě komunikaci s jejich rodiči? 

Jak připravovat a vybírat dobré učitele?

Michal Komárek: Školství jako priorita? 20 let jsou to jen plané řeči

Povinná maturita z matematiky je stále nedořešený problém. Proč jsou dosavadní výsledky maturantů tak neuspokojivé?

Neúprosným dokladem toho, že čeští politici neberou školství jako prioritu, jsou studie Education at a Glance, neboli Letmý pohled na vzdělávání.

Námitka je to jistě realistická, není to ale hlavní osa diskusí kolem novely. Jestli se odborníci ozvou, teprve uvidíme. Důležitější spor se vede o přípravu učitelů. Současný stav je vlastně monopolem pedagogických fakult.

A jeho obhájci zdůrazňují, že všichni sice mají pocit, že školství rozumějí, protože sami chodili do školy, učení je ale náročná profese a vyžaduje náročnou speciální přípravu. Učit nemůže každý. Podobně by lidé nechtěli, aby je léčil nějaký amatérský ranhojič bez diplomu.

Oponenti namítají, že pedagogické fakulty nejenom nejsou schopny vychovat dostatečný počet učitelů, ale že především nejsou dostatečně kvalitní. Podle mnoha ředitelů, učitelů i teoretiků pedagogické fakulty nepřipravují učitele dobře. Stále se orientují především na výuku předmětů, nikoli schopnosti učit a učit se. Nabízejí málo praxe. Nedostatečně reagují na to, jak se společnost a školy mění. Nelákají špičkové studenty. Jsou uzavřené, konzervativní, málo efektivní, nudné.

Petr Šabata: Vláda Andreje Babiše zase podrazila učitele

Učitel se studentkou (ilustrační foto)

Vláda Andreje Babiše zase hází učitele přes palubu. V rozpočtu na rok 2020, v jehož pracovní verzi ministryně financí právě škrtá, nejsou totiž peníze na zvýšení jejich platů.

Jeden ředitel základní školy to nedávno popsal tak, že pedagogické fakulty jsou skanzeny, které produkují nabiflované polovědce, nikoli učitelské osobnosti. 

Samozřejmě ta kritika neplatí pro všechny pedagogické fakulty ve stejné míře a už vůbec ne pro všechny učitele, kteří na nich učí. Diskuse o nedostatku učitelů nicméně ukazuje na zásadní věc: Nevíme, jak připravovat a vybírat dobré učitele. 

Shodnout bychom se snad mohli alespoň v tom, že dobrého učitele nedělá diplom z pedagogického skanzenu. Leda bychom chtěli, aby české školy vypadaly jako muzeum.

Autor je šéfredaktor internetového časopisu Česká škola