Martina Vacková: Indiana Jones a záchrana ukrajinských dětí

21. květen 2023

Jsou lidi, na které se na filmovém festivalu v Cannes čeká, jsou filmy, na které se v Cannes čeká. Nový Indiana Jones a Harrison Ford spojují tato očekávaní do jednoho, takže je z toho velká událost. A proto se vás pak ptají – už jsi viděla nového Indiana Jonese? Už jsi viděla Harrisona Forda?

Čtěte také

Nuž neslýchám s takovým zápalem otázky jako – už jsi viděla ten nový tříhodinový turecký film? Už jsi viděla ten skoro čtyřhodinový čínský film? Na to se ptáme jen ve své canneské bublině, takže mimo bublinu prozrazuju: Ano, byla jsem tam taky, na Indiana Jones a nástroj osudu, jak se jmenuje už pátý film kultovní série. Vznikla v produkci Stevena Spielberga, ale film tentokrát natočil režisér James Mangold.

Asi má být ve filmu jedno překvapení, ale zřejmě ho po světové premiéře v Cannes média prozradí, také se vyskytne hned na začátku, tak to provalím taky – ve vstupní scéně, která se odehrává při pádu nacismu v roce 1945, jsou herci digitálně omlazeni. Harisson Ford a Mads Mikkelsen jako za mlada – a jej, ono se to skutečně povedlo. Oba herci představují protipóly, Harrison Ford toho hodného vědce, který hledá tajemství, a Mads Mikkelsen toho zlého nacistu, který tomu hodnému šlape na paty a snaží se rozluštěné tajemství zneužít ve svůj prospěch.

Čtěte také

Pak se tihle dva soupeři setkají znovu na konci 60. let, a stane se, že usedlý učitel a archeolog Indiana Jones musí vyrazit na další výpravu a znovu se rozjede kolotoč akčních scén. Je to pěkná podívaná, trochu v modelu Jamese Bonda, výprava efektní, kulisy dokonalé, charaktery jasné, nový Indiana Jones má našlápnuto na hit nadcházející sezóny a možná vrátit dalších pár lidí do kin. Festival v Cannes je pro něj skvělým startovacím místem, protože je tu na něj upřená světová pozornost.

Festivalové gesto nebylo nošením dříví do lesa

A přesně tento princip festival v Cannes uplatňuje i na další věci a události, o nichž se domnívá, že o nich svět musí vědět. Využil toho při slavnostním zahájení jedné z hlavních festivalových sekcí Určitý pohled.

Ještě před projekcí nového francouzského snímku Království zvířat proběhla na plátně krátká, ale velmi intenzivní zpráva o pohřešovaných ukrajinských dětech, které jsou unášené ruským režimem a zřejmě v Rusku rusifikované. Slavné filmové osobnosti i profesionálové, kteří se angažují v podpoře Ukrajině, informují veřejnost o tomto válečném zločinu. Vyzývají k tomu, aby se po těchto dětech pátralo a aby Putin se svou zmocněnkyní pro práva dětí byli postaveni před mezinárodní tribunál. 

Martina Vacková

Festivalové gesto, které, jak jsem později zjistila, není nošením dříví do lesa. Protože ne všichni vědí, že k únosu ukrajinských dětí dochází. „Dokážu únosy dětí pochopit u nacistů za druhé světové války, ale Rusové?“ divil se jeden západní novinář. „A cožpak nevíte, že v Rusku je hodně nacistů?“ divím se já.

Je jasné, že kdyby po unesených dětech pátral Indiana Jones, byla by to náročná cesta, ale dobře by to dopadlo. Doufejme, že i apel z festivalového plátna v Cannes bude slyšet a v těžké válečné realitě to dobře dopadne i bez Indiana Jonese. 

Autorka je editorka Českého rozhlasu

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.