Martin Kupka: Pražský okruh a dálnici D35 je možné dokončit v horizontu šesti sedmi let
Vláda Petra Fialy (ODS) slibuje v oblasti dopravy velké změny, podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je třeba hledat cesty, jak splatit dluh nedostatečné infrastruktury dálnic a železnic: „To je jeden veřejný zájem, ale vedle toho jsou veřejné zájmy ochrany životního prostředí a vlastnické vztahy. Budeme se snažit najít správný balanc, aby bylo možné stavět ohleduplně ke krajině a k zájmům vlastníků.“
Kupka chce důsledně kontrolovat dodržování termínů a při jednáních se samosprávami hledat rozumná řešení, aby stavby co nejméně negativně zasáhly do života lidí i krajiny.
Jinak je prý také třeba jednat s odpůrci staveb, z nichž někteří mají dobré důvody, zároveň ale v Česku podle Kupky existují i profesionální oponenti některých staveb, kterým nelze nikdy vyhovět. „To je potřeba rozlišovat a postupovat tak, aby byla vůči prostředí ohleduplná, ale zároveň se postavila,“ podotýká.
Když se podíváte na mapu dálnic celé Evropy, tak tam bohužel Česko pořád svítí jako bílé místo.
Martin Kupka
K hlavním prioritám ministerstva dopravy patří dostavby severní části pražského okruhu a dálnice D35 spojující Hradec Králové a Olomouc.
Čtěte také
„Myslím, že je možné je opravdu dokončit v horizontu šesti sedmi let,“ soudí Kupka, bude prý ale třeba důsledně sledovat a kontrolovat průběh staveb. A prověřuje se také možnost stavět části dálnice D35 formou PPP projektu.
K dalším prioritám rezortu patří dokončení D1 u Přerova a dostavba D11 k polským hranicím. „Vedle toho jsou tam další stavby, které stojí třeba na druhé příčce, ale velmi vysoko. Protože když se podíváte na mapu dálnic celé Evropy, tak tam bohužel Česko pořád svítí jako bílé místo,“ zdůrazňuje ministr.
Vysokorychlostní budoucnost
Zároveň chce Kupka zahájit debatu o možném zdražení dálniční známky, jejíž cena se v posledních deseti letech neměnila. Mezitím se ale například podařilo zlepšit spojení mezi Prahou a Brnem a stát hodlá dálniční síť dále rozvíjet. Ministr také nevylučuje, že by cena dálniční známky byla navázána na inflaci, případně na rozšiřování dálniční sítě.
Čtěte také
Na některých úsecích by se také v budoucnu mohlo jezdit až 150 kilometrů v hodině, pokud bude dobrá viditelnost a nízký provoz. Rychlost by přitom mohly upravovat moderní telematická zařízení a proměnné dopravní značky.
„Ve všech státech statistiky ukazují, že na dálnicích se odehrává nejmenší počet nehod. A v Německu, kde dokonce není ten rychlostní limit, je procento nehodovosti ještě nižší než v České republice,“ upozorňuje Kupka.
Pokud chceme zůstat v rodině rozvinutých evropských států, musíme postavit vysokorychlostní trati.
Martin Kupka
Chce rovněž začít s přípravou zákona o vysokorychlostních tratích. „Pokud chceme zůstat v rodině rozvinutých evropských států, musíme postavit vysokorychlostní trati a ten zákon k tomu budeme potřebovat,“ zdůrazňuje s tím, že novelizovat je třeba i zákon o liniových stavbách.
První vysokorychlostní trať by prý mohla v Česku vést od ve směru od Drážďan přes Ústí nad Labem, Prahu, Vysočinu a Brno až na Vídeň. A zlepšit by se mělo i nyní přetížené spojení Brna a Ostravy.
Jaký rozpočtový dopad bude mít zrušení slev na jízdném? A zůstanou ušetřené peníze v rezortu dopravy? Poslechněte si v záznamu Interview Plus.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.