Martin Horálek: Hledání naděje v pandemii
„Pláče se, protože to bolí. Z této situace budeme moct vyjít jedině společně, lidstvo jako celek,“ poznamenal papež František k současné pandemii onemocnění COVID-19.
Ano, koronavirová nákaza mění náš svět od základů. Cítíme se nejistí a slabí, protože prakticky ze dne na den neplatí skoro nic z toho, co platilo ještě včera a co jsme po desetiletí pokládali za samozřejmost. Naše životy se mění takřka po každém zasedání krizového štábu. V zájmu celku ztrácíme kdysi tak samozřejmá práva jednotlivce, jako je svoboda pohybu nebo právo na soukromí.
Čtěte také
Trefně to vystihl plzeňský biskup Tomáš Holub, když naše dosavadní životy popsal jako putování: „Celá naše cesta byla předvídatelná, byla to cesta krajinou veskrze pestrou a úrodnou. Nabyli jsme tak pocitu, že se vlastně ani jako církev, ani jako společnost nemusíme ničeho moc obávat. Že my sami dobře víme, kudy alespoň v základním směru naše cesta povede dál a jak po ní kráčet.“
Jenže, jak píše bývalý hlavní vojenský kaplan Tomáš Holub, tohle všechno je teď úplně jinak: „Jako bychom při svém putování vstoupili do zcela neznámé a nebezpečné krajiny. Je to krajina, v níž se naše cesta ztrácí v mlze nejistoty, kde na nás číhají doposud neznámá nebezpečí, kde nás ohrožuje zmatek a strach z neviditelného nepřítele. Stojíme tedy před velkou výzvou nově se zorientovat a nalézt způsob, jak společně jít za současných podmínek s důvěrou a podpírat jeden druhého.“ Tolik biskup Holub.
Naděje
Čtěte také
Znovuobjevení síly lidské solidarity a vzájemné sounáležitosti je jen jedním z koronavirových efektů, kterých jsme nyní svědky. Stejně tak náhle objevujeme i hodnotu lidského slova a pravdy jako takové. Zdá se, jako by se v tavicí peci pandemie rozpouštěla i postmoderní sklovina doby, která byla tak příznačně označována jako post-faktická nebo post-pravdivá.
Dokonce i politici, pro které bylo žonglování s fakty a dynamické ohýbání skutečnosti základní a často ceněnou výbavou, najednou zjišťují, že v krizi lidé lež neodpouští a důvěra se těžce získává, ale lehce ztrácí, jak praví známá píseň.
Neméně pozoruhodným důsledkem epidemie je i to, jak mnozí lidé přehodnocují své priority a zacílení života.
Nechci snad v laciné a naivní zkratce tvrdit, že se lidé náhle hromadně obrací k duchovním hodnotám a lepšímu životu. Je ale fakt, že minimálně vědomí smrti a vlastní konečnosti, které jsme dříve tak úporně a nutno přiznat i úspěšně vytěsňovali, je ve společnosti v těchto dnech mnohem hmatatelněji přítomné, než tomu bylo ještě před několika týdny.
Hlavní poselství postní doby, kterou v těchto dnech prožívají křesťané, se tak ironií osudu stalo vlastně celospolečenským leitmotivem. Kéž by to byla i šance společně nalézt naději, která je hlavním poselstvím Velikonoc!
Autor je dramaturgem náboženské redakce České televize
Související
-
Biskup Tomáš Holub: V Čechách nám chybí osobnosti
Velký pátek je v České republice opět svátkem, tedy dnem pracovního klidu. Jak tento den prožívá generální sekretář České biskupské konference a nově jmenovaný plze...
-
Gita Zbavitelová: Boj s koronavirem ztěžují fundamentalisté všech tří monoteistických náboženství
Koronavirus je „Boží trest“ za to, že lidé „volili Trumpa“, že „Číňané jsou hříšníci“, nebo za homosexuály či emancipaci žen.
-
Jan Fingerland: Epidemii koronaviru následuje epidemie konspirací
Vlastně to byla jen otázka času. Když se objeví velký problém, brzy poté dorazí i konspirační teorie. Ty se pak někdy stanou neoddělitelnou součástí samotného problému.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.