Made in Germany - Německo posiluje
Po zboží se značkou Made in Germany je ve světě poptávka. Ať jde o auta, stroje, zbraně nebo moderní technologie. Německo tradičně patří k největším světovým exportérům. A podle ekonomických prognóz bude tento trend ještě posilovat.
Evropská komise tvrdí, že pokud by Německo snížilo svůj vysoký přebytek obchodní bilance, pomohlo by to stabilitě eurozóny i ekonomickému zotavení v zadlužených zemích.
Jde o oprávněnou kritiku? Je úspěch německého hospodářství pro Evropu přínosem nebo naopak jí škodí? A co z toho plyne pro české hospodářství?
Rekordní prodeje, rekordní zisky - německý automobilový průmysl zažívá zlaté časy. Koncern Volkswagen by se mohl stát příští rok světovou jedničkou.
Jeho součástí je teď i firma Porsche. I tento výrobce sportovních a luxusních vozů vykazuje rekordní prodeje. V Lipsku dokonce rozšiřuje továrnu. V příštích dvou letech tu vedení firmy proinvestuje půl miliardy eur.
„V roce 2002 jsme to tady začali stavět na zelené louce. A je skutečně skvělé pozorovat nadšení místních pro tento závod. Od začátku zaznamenáváme každoroční růst.
Každoročně závod rozšiřujeme. Teď tu vznikne dalších tisíc nových pracovních míst," shrnuje situaci automobilky obchodní ředitel Siegfried Bülow působící v lipském závodě od samého začátku.
„Loni jsme vyrobili 117 tisíc aut, ale máme větší potenciál. Představenstvo nám dalo za cíl do roku 2018 vyrobit dvě stě tisíc vozů," vymezuje plány koncernu Bülow.
V továrně pracují lidé z Lipska a okolí. Díky továrně Porsche dnes Lipsko netrápí problémy s vysokou nezaměstnaností jako většinu východoněmeckých měst. Úspěšně překonali i krizi v roce 2008.
Během krize byla snížena pracovní doba o 25%. Dnes se ale pásy zastavují jen na krátké přestávky na svačinu. V rámci další expanze vzniklo na 200 nových inženýrských míst a několik set pro kvalifikované dělníky.
„S Porsche Cayenne jsme dobyli nové trhy. Když jsem u Porsche začínal, vyváželi jsme auta do 63 zemí, teď už více než do stovky. Zájem o drahé sportovní vozy roste především v Asii, Spojených státech a v Jižní Americe," popisuje úspěchy Porsche Bülow.
Bülow také přizná, že ačkoliv automobilka uvažovala o přesunu továrny, neučinili tak z řady důvodů. „Ten hlavní rozdíl je, že tady v okolí má člověk celé množství možností, máme tu vysoké školy, řadu vzdělávacích zařízení, instituty, vědecké laboratoře, všechno co potřebujeme. Také celou infrastrukturu, silné strojírenství a kvalifikované pracovníky.
Interní průzkumy podle šéfa výroby Bülowa ukázaly, že zákazníci jsou ochotni za značku Made in Germany připlatit. Firma jim na oplátku nabízí předání vozu přímo v továrně.
Jen málokde je vidět úspěch německého exportu tak jasně jako v přístavu Bremerhaven. Auta, kam oko dohlédne. Říká se, že je tu největší autoparkoviště na světě.
„Brémy a Bremerhaven jsou přístavy pro německý export. Miliony mercedesů a BMW opouštějí naši zemi přes tento přístav. Strojírenství a chemický průmysl jsou odkázané na naše exportní výkony.
Kdyby nebylo Bremerhavenu, nebylo by německé hospodářství mistrem světa v exportu," je přesvědčený Detthold Aden, člen představenstva BLG Logistik.
Bremerhaven je jeden z největších přístavů v Evropě, čtvrtý největší. V roce 2013 se tu přeložilo na 5 milionů 800 tisíc kontejnerů a zaměstná až 80 tisíc lidí. Fakticky je prý jeho kapacita až 9 milionů kontejnerů.
Výhodou je poloha na břehu Severního moře. Lodím to ušetří dlouhé plavby na otevřené moře, a tím velké množství času a peněz, jak potvrzuje Axel Tütken z firmy Maers.
„Teď jsme na kontejnerové vyhlídkové věži - pro turisty, kteří navštíví Bremerhaven, je to velmi zajímavé místo. Vlevo vidíte kontejnerový terminál.
Přímo před námi 5 velkých lodí s automobily, které mají místo pro 5 - 6 tisíc aut. Spojují Bremerhaven s celým světem, především s Asií, Čínou, Koreou, Japonskem, a plují také do Spojených států a zpět,“ popisuje výhled Rüdiger Staats ze společnosti Bremenports.
Bremerhaven je skutečně místem, kde dochází ke koncentraci produktů úspěšného německého hospodářství. Co říká Rüdiger Staats na kritiku německého exportu?
„To je nesmysl. My přes Hamburk nebo Bremerhaven nejen exportujeme, ale také hodně dovážíme. Nebo uvedu jiný příklad. Ne vše, co má označení Made in Germany je vyrobené stoprocentně v Německu.
Aby vzniklo jedno jediné auto, zapojuje se 40 až 50 různých provozoven. Součástky pro auta se vyrábějí všude po světě, kde jsou příznivé podmínky a kde to umějí.
A pokud je Německo silně exportní ekonomikou, znamená to, že to dobře šlape i na všech těch místech, kde se ty součástky vyrábějí. Svět je tolik propojený a myslím, že Evropě prospívá, když má lokomotivu, která táhne růst.
Když bylo Německo nemocným mužem Evropy, což už dlouho neplatí, tak to také nebylo dobré," uzavírá své úvahy Rüdiger Staats ze společnosti BremenPorts.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.