Luboš Palata: Střední Evropa by měla mít fond transformace svých automobilek

31. červenec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výrobní hala v automobilce v Nošovicích

V polovině září se bude na vládě projednávat rozdělení Fondu spravedlivé transformace. V jeho rámci věnuje Evropská unie přes čtyřicet miliard korun na přeměnu tří uhelných regionů v Česku. Nejde o nepodstatnou věc, a to i z psychologického hlediska. Moje a starší generace má někde hluboko v paměti uloženo dobové heslo: „Uhlí je naše černé zlato.“ A z podobné doby je také slogan: „Já jsem havíř, kdo je víc.“

Čtěte také

Jenže tohle už nejméně třicet let neplatí. Těžba uhlí prošla velmi zásadním útlumem ještě předtím, než se stalo globální oteplování nosným politickým tématem Evropy. Na Ostravsku už v dolech takřka nikdo nefárá. Jen o něco důležitější je těžba uhlí pro Severočeský a Karlovarský kraj. Ale z hlediska Česka a jeho ekonomiky jde o poměrně lehce zvládnutelný problém. Také díky oněm desítkám miliard korun, které na to Česko dostane z Unie.

Daleko zásadnějším problémem pro Česko i střední Evropu jako celek je další vedlejší produkt snahy Evropské unie o radikální omezení skleníkových plynů. A to je útlum výroby klasických automobilů. Ten přichází přibližně stejně rychle, jako má být ukončena těžba uhlí. Ale na tento útlum se Česko jako stát vůbec nepřipravuje. Přitom jde o změnu určitě zásadnější než to, že se těžba hnědého uhlí pod Krušnými horami změní v rekultivaci krajiny a že české teplárny přejdou na zemní plyn.

Zcela jiná výroba

Elektromobilita totiž neznamená jen změnu pohonu, ale výrobu téměř zcela jiné věci, než jsou dnešní auta se spalovacími motory. Mnoho profesí z nynějších automobilek nebude potřeba. Elektromobil je proti autu se spalovacím motorem takové pouťové autíčko. Nejdražší a nejdůležitější částí elektromobilů jsou kvalitní baterie.

I kdyby automobilky v Česku dokázaly dát po přechodu na elektromobilitu práci všem svým dnešním zaměstnancům, bude třeba zásadních rekvalifikací obrovského množství lidí.

Střední Evropa je přitom na výrobě aut závislejší než jakýkoli jiný region nejen Evropy, ale i světa. A automobilový průmysl, ne těžba uhlí, je tím, co střední Evropě poslední desítky let zajišťuje relativně slušnou prosperitu.

Luboš Palata

Tak zásadní změna, jakou bude přechod na elektromobilitu, by se proto měla ve střední Evropě řešit ještě daleko více než útlum těžby uhlí. Jenže zatím to vypadá, že se zdejší vlády spoléhají na to, že automobilky to prostě nějak zvládnou. Mohou, ale bez pomoci a promyšlené strategie středoevropských států i Evropské unie také nemusí. Pro dnešní podobu našich ekonomik by to znamenalo katastrofu. A té bychom se měli snažit vyhnout. Času už mnoho nezbývá.

Autor je komentátor Deníku

autor: Luboš Palata
Spustit audio

Související