Luboš Palata: Konec doby letecké. Evropská unie chce zdanit letecký benzín

11. červenec 2021

Jeden můj známý se s rodinou odstěhoval do Itálie. Práci ale bude mít stále v Česku, kde se musí nejméně několikrát měsíčně vyskytnout. Když jsem se ho ptal, jak to chce dělat, tak mi odpověděl, že letenka ze střední Itálie do Prahy ho vyjde na 20 eur. To rozhodně není výdaj, který by nějak zatížil jeho rodinný rozpočet.

Musel jsem přisvědčit. A v duchu jsem počítal, že jen za dálniční poplatky jsem při cestě k němu vyhodil několikanásobně více, než kolik stojí letenka. O benzínu a amortizaci auta nemluvě. Jenže super to vypadá, jen když se na to nedíváte přes takzvanou uhlíkovou stopu. Tedy přes náš podíl na znečištění planety skleníkovými plyny.

Čtěte také

Letecká doprava je v tom suverénně nejvíce škodlivým druhem osobní dopravy. A uhlíková stopa, kterou každá naše cesta letadlem za prací nebo na dovolenou zanechává, je nesrovnatelně větší, než když ji vykonáme autem nebo vlakem.

Ne všechno se dá ale přepočítávat na skleníkové plyny. Levné aerolinky a masové rozšíření letecké turistiky po Evropě mnohonásobně zvýšily turistický ruch a cestování vůbec. Především pro mladou generaci Evropanů se i díky tomu stala skutečnou vlastí Evropa, Evropská unie. Nikoli jen Česká republika, Polsko nebo Portugalsko. Toto předivo poznání začalo ničit zakořeněné stereotypy a antipatie a poznáním vytlačovat různé lži a mýty, propojovat a spojovat Evropu.

Lůžkový vlak přes Evropu

Čtěte také

Covidová pandemie sice zasadila jak tomu evropskému propojování, tak leteckým společnostem tvrdé rány. Ale stále více proočkovaná postcovidová Evropa se začíná vracet k normálu. A to i v letecké dopravě.

Do toho však Evropská komise přichází s plánem na zdanění neekologické varianty leteckého benzínu. Pravda postupném, v zatím nejasné konečné výši zdaněním, ale prostě se zdaněním.

Letecké společnosti to má tlačit k ekologickým palivům. Ty sice i v letecké dopravě jsou, ale jsou drahá, a proto zatím málo používaná.

Luboš Palata

Pokud nebude zdanění leteckého benzínu, a tím i zdražení letenek drastické, není to krok, kterého bychom se měli obávat. Je to prostě jen další z opatření proti globální klimatické změně. Opatření, které nás možná naučí přemýšlet. O uhlíkové stopě i o tom, zda a kam všude je nutné létat. Zda by třeba takový lůžkový vlak, kterým se přes noc dostanete skoro přes celou Evropu, nebyl lepší. A samozřejmě také ekologičtější.

Autor je komentátor Deníku

autor: Luboš Palata
Spustit audio