Luboš Kreč: Ztrácí Tesla dech?
Americká automobilka Tesla ohlásila další čtvrtletní propad prodaných vozů. Stejně jako v prvním kvartálu 2025, i v druhém dodala zákazníkům zhruba o 13 procent méně aut než loni touto dobou. Často se hovoří o tom, že ji lidé trestají kvůli politickému angažmá Elona Muska – jenže důležitou roli hraje ještě další celkem prostý fakt: Tesla už dávno není tak cool a inovativní, jak jsme byli zvyklí.
Čtěte také
Když vyjela z fabriky v kalifornském Fremontu první Tesla Model S v roce 2012, působila tak trochu jako zjevení. Krásné, velké, luxusní, elektrické auto s dojezdem přes 400 kilometrů. Dnes se na tom nezdá nic mimořádného, ale tehdy to byl přízrak. Ne náhodou si rychle podmanila srdce milovníků moderních technologií a zástupců nové ekonomiky.
Jenže stejná Tesla S je v nabídce automobilky k mání i dnes. Ano, prošla designovou obměnou, má lepší baterii i řídicí systém, ale vizuálně to je pořád v podstatě stejné auto. Jen pro srovnání – Muskem často vysmívané německé automobilky Audi, BMW a Mercedes za stejnou dobu své vlajkové modely obměnily dvakrát či třikrát.
Tesla nemodernizuje
Vždyť Tesla S už dávno ale není ústředním bodem výrobního programu firmy, chtělo by se namítnout. Ovšem ani vozy, na kterých Muskův podnik nyní stojí, už nejsou nejmladší – „trojka“ je v prodeji od roku 2017 a z ní odvozené SUV s názvem Y je k mání už šest let. Oboje jen s drobnými estetickými vylepšeními.
Čtěte také
A poslední nový model, který Tesla představila, byl předloni extravagantní oplechovaný Cybertruck, který se prodává jen v USA a u kterého prvotní nadšení vystřídala frustrace z nespolehlivosti a opakovaných svolávání aut do servisu kvůli závažným systémovým chybám. Takže je z něj obchodní propadák.
Mezitím se ale zásadně změnila byznysová krajina. Když Elon Musk s Teslou prokopával po roce 2010 elektromobilní revoluci, byl na to v podstatě sám. Jeho mottem byla navíc neustálá inovace a posouvání vpřed. To už ale v souvislosti s modelovou řadou firmy neplatí.
Naopak to ze sta procent lze říct o její čínské a částečně i evropské konkurenci – ta nespí, uvádí jednu novinku za druhou, takže mají zájemci, kterých je navíc v USA i v Evropě stále ještě méně než se počítalo, na výběr z nepřeberného množství aut.
Musk chce jít cestou robotických vozů
Elon Musk se pochybnosti o tom, jak a kam kráčí Tesla, snaží odbýt tím, že jeho prioritou je teď vývoj robotických taxíků a humanoidních robotů. Dokonce pozastavil přípravy levného vozu s označením Model 2 s argumentem, že by nedával smysl, když chtějí přijít s autem bez volantu a bez pedálů.
Jenže prodej konvenčních elektrovozů s volantem a pedálem představuje tři čtvrtiny příjmů firmy. Do toho Tesle hrozí, že přijde i o příjmy z prodeje ekologických emisních kreditů, které jí chce sebrat Donald Trump, který se s Muskem rozkmotřil.
Pak by jí už tuplem nezbývalo nic jiného než zastarávající a minimálně designově čím dál méně konkurenceschopné modely, které už, jak se zdá, nebaví ani Muska.
Tesla sehrála v propagaci elektromobility klíčovou roli a pořád je na tomto polí zásadním hráčem, s čínským BYD se přetahuje o post světového lídra. Jakoby ale ztrácela dech a připomínala tak kolosy, proti nimž se původně tak silně vymezovala.
Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.