Lithium se zase vrací před volbami, je to humbuk kolem deklarace zájmu, o kterém jsme věděli, hodnotí novinářka

28. červenec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vytěžené lithium v sídle Geometu v Dubí (foto z roku 2012)

Ministerstvo průmyslu a obchodu a energetická společnost ČEZ uzavřely memorandum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily – takzvanou gigafactory. „Memorandum je první a klíčový krok, kterým stát jasně říká, že je připraven podpořit gigafactory, kterých budou v Evropě vznikat desítky,“ říká ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Využívat se v ní má mimo jiné lithium vytěžené v Krušných horách.  

Jako průmyslově orientovaná automobilová země, která je nositelkou nejrůznějších technologií, by u toho Česká republika měla být, tvrdí ministr.

Čtěte také

„Vzniká tady ideální příležitost pro propojení Cínovce a těžby lithia s gigafactory. Pokud se to povede, tak je to jeden z nejúspěšnějších projektů tohoto formátu v Evropě,“ dodává.

Opatrnější je v očekáváních Jan Macek z Fakulty strojní při ČVUT, který má k přechodu na elektromobilitu výhrady:

„Evropská komise začala od konce. Nejdřív se schválily cíle a teď se je snažíme naplňovat. Stále ale nemáme dostatečný vzorek automobilů, na kterém bychom mohli odzkoušet, že je ten koncept opravdu tak přínosný, jak se politicky prohlašuje.“

Žádná mobilita není bezemisní – problémy čistě bateriových vozidel se týkají celého životního cyklu.
Jan Macek

Hovořit v případě elektroaut o bezemisní mobilitě je podle Macka nesmysl. „Žádná mobilita není bezemisní – problémy čistě bateriových vozidel se týkají celého životního cyklu. Musíme vzít v úvahu energetické nároky a to, co obnáší výroba baterií a jejich velmi obtížná recyklace,“ upozorňuje.

Čtěte také

Střízlivě se na váhu podepsaného memoranda dívá i ekonomická redaktorka serveru SeznamZprávy Zuzana Kubátová, která celou událost popisuje jako pouhou deklaraci zájmu, o kterém jsme už věděli: „Není to vlastně nic nového, ani průlomového.“

„Myslím, že velký humbuk, který se kolem toho děje, je hlavně součástí předvolební kampaně. Opakuje se historie po čtyřech letech: lithium se stává politickým tématem. A může ve volbách sehrát zajímavou roli, jak jsme to viděli při minulých volbách do sněmovny,“ hodnotí Kubátová. Tehdy se tématu lithium poměrně úspěšně chopil Andrej Babiš (ANO).

Účet bez hostinského

Pokud se ukáže, že je těžba lithia z ložiska na Cínovci ekonomicky efektivní, mohlo by se podařit propojit těžbu, zpracování baterií i jejich ukládání do vozů na území České republiky, říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Radek Špicar.

Hosty byli:
Karel Havlíček, za ANO, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy
Jan Macek, Fakulta strojní ČVUT
Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
Zuzana Kubátová, ekonomická redaktora SeznamZprávy

Tím by se vytvořila pracovní místa pro ty, kteří přijdou o posty s postupným rušením výroby spalovacích motorů. Dalším perspektivním oborem by pak byla i oblast vývoje.

Jan Macek ale varuje, že takzvaně děláme účet bez hostinského. „Chceme něco, k čemu teď začínáme pátrat, za jakých podmínek je to proveditelné,“ uzavírá.

Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Bumby.

autoři: Jan Bumba , marz
Spustit audio

Související