Libor Dvořák: Západní sankce a ruské civilní letectví? Brzy jim dolétá kolem 200 letadel

2. duben 2025

Největší audioportál na českém internetu

ilustrační foto | Foto: Pixabay, Licence Pixabay, ©

Libor Dvořák: Západní sankce a ruské civilní letectví? Brzy jim dolétá kolem 200 letadel

Ruské letecké společnosti v příštích pěti letech přijdou nejméně o 200 západních civilních dopravních letadel, hlavně airbusů a boeingů. Důvod jejich vyřazení je prostý – západní sankce znemožňují výrobcem předepsané preventivní opravy a případné náhrady často celých vysoce sofistikovaných agregátů.

Přesto, že politici i experti západní Evropy a USA často žehrají, že dosavadní západní protiruské sankce jsou neúčinné, je tu jedno významné odvětví ruské ekonomiky, kde právě tato omezení vývozu zabírají skoro stoprocentně.

Čtěte také

Důvod je jednoduchý: Časy kdy sovětský letecký průmysl vyráběl prakticky veškerá dopravní letadla – a ještě jimi zásoboval země socialistické soustavy a k tomu i některé letecké společnosti třetího světa – jsou nenávratně pryč.

Nějaká ta „túčka“, „ily“ a „jaky“ sice ještě létají, ale plných devět desetin ruského leteckého provozu zajištují stroje západní provenience. Jejich stále se prohlubující nedostatek se sice zčásti dohání intenzivnějším využíváním těchto letadel, ale tím se přirozeně zkracuje jejich fyzická životnost.

Kanibalizace začala

V situaci, kdy ruské letecké společnosti nemají plný přístup ke světovému trhu náhradních součástek, tedy ke svému strojovému parku, jsou jejich technici nuceni část letadel rozebírat, aby zbytek udrželi v provozuschopném stavu.

Čtěte také

Této praxi se říká kanibalizace a ruské vládě nezbylo, než tento opravdu drastický způsob zprovozňování zbytku leteckého parku prostě uzákonit.

V Rusku se zatím podařilo zavést náhradní výrobu některých systémů, ale opravdu jen těch úplně nejjednodušších. Jedná se například o klimatizaci, vnitřní osvětlení, rozvod kyslíku či protipožární výbavu.

Máme-li užít názorného srovnání, je to asi jako kdybyste si k supermodernímu mercedesu pořídili český kompresorek, poháněný autobaterií.

Jak tenhle problém obejít? Jisté cesty tu jsou. Agentura Reuters například nedávno zjistila, že běloruská Belavia zakoupila pro jednu ruskou leteckou společnost tři airbusy od gambijských Magic Air. Pokud tohle krkolomné schéma zafunguje, bude zřejmě využíváno i dál.

Libor Dvořák

A další metoda: Ruské společnosti žádají své partnery v postsovětském světě, zda by neobsluhovali jejich domácí linky. Ti se ovšem po nedávném údajně mylném sestřelení ázerbájdžánského dopravního stroje embraer ruskou raketou do podobných služeb příliš nehrnou – na to je válčící Rusko příliš neklidné.

A co domácí stroje MS-21 a Suchoj SuperJet 100? Stručně řečeno – zatím příliš nespolehlivé. Ruské civilní letectví zkrátka čekají těžké časy.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.