Leningradské tempo a shnilé brambory. Pražské metro mělo čtyřleté zpoždění
Za normálních okolností by to byla jen nákladná dopravní stavba. V letech reálného socialismu se ale pražské metro stalo především politickým tématem. Když se do svých křesel usadili Husákovi normalizátoři, bylo zapotřebí pomluvit vše, co napáchali „ekonomičtí hazardéři“ v roce 1968.
Výstavba se opožďovala, což bylo způsobeno změnami projektu z podzemní tramvaje na metro, které se děly za pochodu, ale veřejnosti bylo vše prezentováno jako důsledek „krizového roku“ 1968.
První návrh podzemní dráhy podal pražským radním roku 1898 majitel známého železářství Ladislav Rott. Doporučoval využít toho, že se v Praze staví kanalizace, a navrhoval vybudovat s ní i tunely sloužící dopravě. Neuspěl. Stejně dopadli v polovině dvacátých let i autoři prvního technicky promyšleného plánu na stavbu metra Bohumil Belada a Vladimír List.
Před druhou světovou válkou i po ní vznikla řada dalších studií, zabývajících se vybudováním podzemní dráhy, ale pro technickou i finanční náročnost zůstaly na papíře. V roce 1949 vláda výstavbu metra odložila nejméně do roku 1960 kvůli nedostatku peněz, ale protože situace v pražské dopravě se zhoršovala, začalo se o metru jednat opět roku 1953. Tentokrát byla výstavba schválena, přípravy ale vláda zastavila.
V polovině šedesátých let však začala být dopravní situace v centru hlavního města neúnosná (pamětníci si vybaví tramvajemi ucpané Václavské náměstí a přilehlé ulice) a další odkládání nebylo možné. Vláda proto v červnu 1965 rozhodla o realizaci projektu podpovrchové tramvaje. Ta by využívala běžné tramvajové soupravy a její trať měla vést tunely jen v některých úsecích, takže by oproti klasickému metru vyšla levněji. Ve vládním usnesení je přitom uvedeno, že metro by mělo výhledově podzemní tramvaj nahradit.
Normalizátorům se metro hodilo
Slavnostní první výkop na trase metra dnešní linky C se uskutečnil v lednu 1966 mezi hlavním nádražím a Národním muzeem, v březnu 1967 potom začala na místě dnešního parku před hlavním nádražím výstavba první stanice – tehdy ještě s názvem Bolzanova.
Během prvomájového průvodu v květnu 1967 „odchytil“ zvídavý rozhlasový redaktor pražského primátora Ludvíka Černého a ptal se na podzemní dráhu; primátor řekl, že na první trase podpovrchové tramvaje od hlavního nádraží na Pankrác se Pražané svezou v roce 1970. Už v srpnu 1967 bylo všechno jinak: stejný primátor v rozhovoru do Rozhlasových novin řekl, že se staví metro – a bude hotovo v roce 1971.
Památkou na koncepci podzemní tramvaje je stanice metra Hlavní nádraží s kolejemi uprostřed nástupiště, nikoli po jeho stranách. Události roku 1968 stavbu metra zpomalily, první z tunelů začali stavbaři na Pankráci razit až 20. ledna 1969.
A metro se stalo politickým tématem číslo jedna: když se do svých křesel po dubnu 1969 usadili Husákovi normalizátoři, bylo zapotřebí pomluvit vše, co napáchali ti „ekonomičtí hazardéři“ v roce 1968. Výstavba se opožďovala, což bylo způsobeno změnami projektu z podzemní tramvaje na metro, které se děly za pochodu, ale veřejnosti bylo vše prezentováno jako důsledek „krizového roku“ 1968.
Leningradské tempo a shnilé brambory
Metro bylo ostře sledovanou stavbou. Na jedné straně stála normalizační politická reprezentace, pro kterou bylo příkladem spolupráce se Sovětským svazem a dokladem, že „cesta, nastoupená po dubnu 1969“ (tedy poté, co do křesla šéfa KSČ usedl Gustáv Husák) je správná. Na straně druhé byli obyvatelé Prahy, kde hromadná doprava v podstatě kolabovala.
Na hotové metro sice čekali, zároveň byli zaskočeni rozsahem stavebních prací. Prvních devět stanic mezi Kačerovem a Sokolovskou, dnes stanicí Florenc, se stavělo najednou a i ti mladší si vzpomenou, že Praha připomínala jedno velké staveniště.
„Lidé po nás naštvaně házeli brambory a uhlí,“ vzpomínal minér Vojenských staveb Praha a pozdější nositel titulu Hrdina socialistické práce Mikuláš Litvák na začátek sedmdesátých let, kdy si metro razilo cestu z Vyšehradu na Pankrác.
Ostrý start s cestujícími se měl odehrát v červenci 1974. Dopadlo to jinak: metro bylo na politickou objednávku zprovozněno pro veřejnost od 9. května 1974. To tehdy bylo datum oslav výročí osvobození Československa sovětskou armádou.
Pásku u vstupu do metra přestřihl Gustáv Husák, primátor Zdeněk Zuska pochválil stavbaře za „leningradské tempo“ a za dokončení stavby v několikatýdenním předstihu oproti původně plánovanému červencovému termínu. Že se vše odehrává o tři až čtyři roky později, než bylo původně plánováno, o tom taktně pomlčel.
Mnohé z velkých i zapomenutých okamžiků pražského metra vám přiblíží další pořad z cyklu Archiv Plus, ve kterém zazní unikátní nahrávky z rozhlasového archivu z let 1935 až 1990.
Související
-
Maso bude! Jak se nakupovalo v letech, která ještě pamatujete
Limonáda jako nedostatkové zboží, uhlí na příděl nebo trvalý nedostatek masa. I takové bylo nakupování v letech, která jsou sice pryč, až tak dávno to tedy nebylo.
-
Jak jsme trávili léto za socialismu? Na rekreacích ROH i pionýrských táborech
„Máme tu léto, léto v době této. Touží každý z nás, když propukne léto, je to v nás,“ zpívá Václav Neckář v titulní písničce k filmu Leť, ptáku, leť z roku 1978.
-
Malý krůček pro člověka a velký skok pro lidstvo. Jak o přistání na Měsíci vysílal rozhlas?
Od prvního přistání lidí na Měsíci uběhlo už 55 let. V přímém přenosu ho sledovaly všechny rozhlasové a televizní stanice na světě. Nechyběl ani Československý rozhlas.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.