Koubský o AI souhrnech: Pokud kvůli nim lidé přestanou chodit na weby, uškodí Google i sám sobě

23. květen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Internetový vyhledávač Google | Foto: Tomáš Adamec

Vyhledávače a krátké souhrny připravené umělou inteligencí už nabízí i český Google

Vyhledávač Google začal už i v Česku na dotazy uživatelů nabízet souhrny informací vytvořené umělou inteligencí. Jde o boxík, který se na stránce s výsledky hledání zobrazuje u některých témat jako první. „Z hlediska provozovatelů specializovaných webů to je bez pochyby v nepořádku. Bude zajímavé sledovat, jak se tohle uspořádá,“ naznačuje v pořadu Online Plus vědecký redaktor Deníku N Petr Koubský.

Infoboxy vytvořené AI obvykle obsahují několik odstavců s informacemi, které vyhledávač posbíral z různých webů. Uživatel tak dostane odpovědi, aniž by musel klikat na odkazy a přecházet na jiné weby. Souhrny vygenerované AI začal letos v lednu ve svém vyhledávači nabízet také český Seznam.cz.

Čtěte také

„Na první pohled se mi zdá, že tyto souhrny mají hlavu a patu, že přinášejí rozumnou souhrnnou informaci. Ale může to samozřejmě vést k tomu, že lidé už nebudou nic dalšího hledat a že jim postačí tahle odpověď,“ míní Koubský.

Google sdílí některá svoje data za americký trh. Po zavedení AI souhrnu měl podle něj stoupnout počet vyhledávacích dotazů. Lidé si kromě toho, že vyhledávají častěji, zvykli psát do vyhledávače i delší dotazy, nikoliv jen několik klíčových slov. Další data ze zahraničí ukazují, že došlo na pokles prokliků z vyhledávání na zdrojové weby, byť Google v souhrnu uvádí odkazy na zdrojové weby.

Ohrožení provozovatelů webů?

Koubský tvrdí, že tohle podle něj podobu internetu ještě příliš neovlivní, ale připomíná výroční konferenci Google I/O, která proběhla před několika dny a kde Google uvedl další stupňování tohoto nástroje.

„To, co můžeme teď vidět v Česku, je de facto zastaralá věc, přinejmenším od uvedení posledních novinek. Google toho umí s umělou inteligencí v prohlížeči a ve vyhledávání daleko víc. Je to nový stupeň v rozvoji chatbota Gemini směrem k osobnímu digitálnímu asistentu,“ popisuje.

Čtěte také

„My tady ve střední Evropě ještě nevíme, jak dlouho si na to počkáme. Ale pak už to bude opravdu změna fungování internetu,“ očekává novinář a vysvětluje, co novinka přinese:

„Na jakýkoliv dotaz je tam k dispozici velice komplexní odpověď vyladěná přesně na míru potřebám uživatele na základě toho, co o něm automatický asistent ví, co pozná z jeho dat.“

Vědecký redaktor se domnívá, že kdyby změna byla absolutní, znamenala by snížení motivace pro jakéhokoliv webového provozovatele, protože by se značně zhoršila možnost kompenzace, která stojí z velké části na reklamě zprostředkovávané systémy, jako je Google. A reklama zase stojí na počtu prokliků.

„Otázka je, jestli to takhle absolutní bude. Jednak nevíme, jestli to technicky může zajít takhle daleko. Připomínám, že ty souhrny se generují u některých otázek, ne u všech, a není jasné, jestli není třeba spousta otázek, ke kterým se tenhle způsob odpovídání vůbec nehodí,“ zamýšlí se Koubský.

A za druhé je otázka, jestli to bude stabilní ekonomicky. Protože větev s reklamou je konec konců větev, na které sedí i sám Google, a podřezává ji teď nejenom pod provozovateli obsahu, ale i sám pod sebou,“ uzavírá.

Poletí čeští influenceři propagovat čínský režim na placenou cestu? Vymýšlí si Grok informace o genocidě? Poslechněte si celý pořad Online Plus z audia v úvodu článku.

autoři: David Slížek , jkd

Mohlo by vás zajímat