Konečně baterie pro elektromobily?

Schéma akumulátoru typu lithium-vzduch

Zvučné jméno firmy, která stojí za vývojem lepších akumulátorů, snad slibuje úspěch a principiální změnu v dopravě.

Achillovou patou současných elektromobilů stále zůstává relativně krátký dojezd. Typický dojezd elektromobilu činí v současné době kolem 150 km. Firma IBM ale pracuje na novém typu akumulátoru, se kterým by se tento dojezd mohl zvýšit až na 800 km, tedy 500 mil.

IBM do svého náročného projektu “Baterie na 500 mil” (Battery 500 Project) zapojila i některé velké průmyslové koncerny. Např. japonský výrobce (firma Asahi Kasei) pracuje na membránách pro nové typy akumulátorů, jiný výrobce (firma Central Glass) vyvíjí nové typy elektrolytu. Na rozdíl od stávajících lithium iontových či lithium-polymerových akumulátorů zde půjde o dost neobvyklou konstrukci typu lithium-vzduch. Připomeneme, že v malých přístrojích, například v naslouchátcích, už dnes pracují akumulátory typu zinek-vzduch, ty ale poskytují jen velmi malé příkony. Reakce kovů se vzduchem ale určitě nejsou novinkou.

<p><iframe width="610" height="340" src="https://www.youtube.com/embed/8pMFLpiqPAc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Současné lithium-iontové baterie s dostatečnou kapacitoujsou velmi objemné a těžké a často se přehřívají. Baterie typu lithium-vzduch budou mít až pětkrát vyšší energetickou hustotu a budou mít lehčí katody. Jejich “palivem” je vlastně kyslík, který je přítomný ve vzduchu. Z laboratoří do továren ale povede ještě dlouhá cesta, na odborníky čeká především náročný materiálový výzkum

Před odborníky však ještě leží velký kus práce na poli nových bateriových technologií. Zejména se to týká materiálového výzkumu, protože bez nových materiálů se špičkovými a dosud nevídanými vlastnostmi se pokrok v této oblasti neobejde.

Zdroj: PhysOrg