Když dítě zvládne své tělo, rozkvete i jeho sebedůvěra, říká trenér

17. červen 2024

„Asi před 20 lety jsme s manželkou Janou žili v Nizozemí, narodily se nám tam i obě děti. Tehdy tam začínali s konceptem The Little Gym, na který jsme začali chodit se čtyřměsíčním synem – a viděli jsme jeho neuvěřitelný pokrok. Když jsme se pak vrátili domů, začali jsme s tím i tady v Praze,“ popisuje projekt třídimenzionálního procesu učení trenér David Mašát.

Cvičení – pro děti od čtyř měsíců do 12 let – je postavené na třech pilířích: na rozvoji pohybu, myšlení a dovednostech pro život.

Čtěte také

„Každá lekce je přesně naplánovaná, protože máme osnovy, které dodržujeme. Děti máme rozdělené do věkových kategorií a náš školní rok trvá 42 týdnů. Osnovy zahrnují princip motorický, ale i rozumový a sociální,“ popisuje u nás ne moc známý projekt, který jinde ve světě probíhá asi 50 let.

„Starší děti učíme kotouly, hvězdy, stojky – protože nám jde o schopnost koordinovat pohyby a umět základní gymnastické dovednosti. To jim pomáhá pak i při dalších sportech,“ popisuje Mašát z The Little Gym Prague.

„A čím menší děti, tím máme větší možnosti ovlivnit jejich zdravý rozvoj, a to nejen motorický, ale i rozumový a emocionální, takže začít se dá už s miminky,“ vysvětluje.

Čtěte také

„Koncept třídimenzionálního učení pak začíná u dětí předškolního věku. Protože to, že dítě není schopno ovládat své tělo, udržet dobrou postavu těla, to se samozřejmě následně projeví i v jemné motorice. Když to umí, může líp psát, líp se dokáže koncentrovat a i ve škole zvládne udržet pozornost.“

A jak takové cvičení malých dětí vypadá v praxi? „Děti se u nás vždy nejdřív musejí na chviličku zklidnit. Máme na to metodu, kdy třeba pozorují instruktora, který jim předvede, co budou dál dělat. V tu chvíli rozvíjejí i svou sekvenční paměť, protože si musejí pamatovat, co budou cvičit. Tedy: tady musí přeskočit, tady to přelézt, pak podlézt a nakonec se zhoupnout na hrazdě. A věřte, že je pro tříleté dítě zapamatování čtyř kontinuálních věcí opravdu docela složité.“

Posílíme i sebedůvěru 

Je pak prý skvělé, když za lektory přijdou rodiče a děkují, jak dítě zvládlo například první třídu.

Čtěte také

„Tady je také nesmírně důležitá sebedůvěra. Protože najednou sami sobě důvěřují, a to proto, že zvládají svá těla. Dokážou přejít kladinu, dokážou se zkoncentrovat, zpevnit tělo, překračovat překážky. Je to na nich vidět, protože díky sebedůvěře jakoby rozkvetou.“

Nejdůležitější roli ve výchově dítěte má ale samozřejmě rodina, resp. rodiče. I ti jsou pak v The Little Gym zapojeni, což funguje na principu pozitivních příkladů.

„Když rodič sedí u počítače, dítě u tabletu a pak se dozví, ať si raději jde hrát ven, tak tohle mu nedává smysl. Nejlepší je zaklapnout počítač a říct: ,Pojď, jdeme si spolu zakopat‘,“ dodává.

David Mašát prozradí i další způsoby, jak vychovat zdravé a sebevědomé dítě, to už si ale poslechněte sami v audiozáznamu pořadu Hovory Naděždy Hávové.

autoři: Naděžda Hávová , lup
Spustit audio

Související