Každé dítě se může rozvíjet, i když je podprůměrné nebo má trauma, věří pedagožka Križková

14. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy rodina, děti

„Důležitá je blízkost osoby, která pomůže dítěti zprostředkovat svět kolem. Pomůže mu učit se, rozvíjet se, vnímat, jak se zpracovávají informace,“ popisuje pedagožka Zuzana Križková Feuersteinovu metodu, s níž pomáhá dětem.

Čtěte také

„Reuven Feuerstein byl izraelský klinický a vývojový psycholog, který se snažil po válce pomáhat dětem, které trpěly ztrátou rodičů, holocaustem. Byly to fatální důsledky: děti nebyly schopné se učit. Ale on říkal, že není možné, aby byla postižená celá generace,“ popisuje vznik metody Križková.

„Ukázalo se, že když se s dětmi učí individuálně, tak toho dokážou více, než když jsou na úkol samotné. Feuerstein se odmítl smířit s tím, že nějaké děti by byly podprůměrné. Věřil, že je možné udělat ve strukturách mozku změnu, aby děti mohly chodit do školy, vzdělávat se,“ pokračuje pedagožka.

To měl podle ní izraelský psycholog společné s Janem Amosem Komenským. „Víru v to, že každé dítě se může posouvat. Že proces učení se může přizpůsobit dítěti,“ dodává Križková.

Co všechno může metoda pomoci dětem překonat? Poslechněte si celé Hovory.

Spustit audio