Každé dítě se může rozvíjet, i když je podprůměrné nebo má trauma, věří pedagožka Križková
„Důležitá je blízkost osoby, která pomůže dítěti zprostředkovat svět kolem. Pomůže mu učit se, rozvíjet se, vnímat, jak se zpracovávají informace,“ popisuje pedagožka Zuzana Križková Feuersteinovu metodu, s níž pomáhá dětem.
Čtěte také
„Reuven Feuerstein byl izraelský klinický a vývojový psycholog, který se snažil po válce pomáhat dětem, které trpěly ztrátou rodičů, holocaustem. Byly to fatální důsledky: děti nebyly schopné se učit. Ale on říkal, že není možné, aby byla postižená celá generace,“ popisuje vznik metody Križková.
„Ukázalo se, že když se s dětmi učí individuálně, tak toho dokážou více, než když jsou na úkol samotné. Feuerstein se odmítl smířit s tím, že nějaké děti by byly podprůměrné. Věřil, že je možné udělat ve strukturách mozku změnu, aby děti mohly chodit do školy, vzdělávat se,“ pokračuje pedagožka.
To měl podle ní izraelský psycholog společné s Janem Amosem Komenským. „Víru v to, že každé dítě se může posouvat. Že proces učení se může přizpůsobit dítěti,“ dodává Križková.
Co všechno může metoda pomoci dětem překonat? Poslechněte si celé Hovory.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.