Karel Hvížďala: Minulá válka o Českou televizi
Společenská struktura je dnes podobně složitá jako fyzika na mikroskopické úrovni.
Jak říká profesor Jan Rak, na této úrovni částice neexistují jako „rozumné a jasné objekty“, ale spíš jako možnosti, které se projevují jako objekt nebo informace pouze v okamžiku, kdy vědomí pozorovatele pod množstvím možností zkolabuje a touží jen po jednom konkrétním sdělení. To je zřejmě to, co se dnes děje i ve veřejném prostoru díky internetu.
Platí to i o vztahu k České televizi u těch politiků, kteří bojují o její ovládnutí. Doba, kdy John Fitzgerald Kennedy vyhrál nad Richardem Nixonem jenom díky televiznímu duelu, jak ukázal pozdější výzkum, je dávno za námi.
Politický marketing
Čtěte také
Dnes hraje rozhodující roli marketing. Tradiční stranické loajality se rozpadají velice rychle. Zrovna tak upadá i role ideologických postojů nebo politických programů v předvolebních kampaních. Jinými slovy, tyto konzervativní formy získávání voličů přes politickou kulturu, rodinné či místní tradice a jasně definovaný světový názor se rozpadají na obou křídlech politického spektra.
Společně s tím upadá i politická role veřejnoprávních médií, protože předvolební kampaně se čím dál tím víc vedou na internetu, na sociálních sítích a nejrůznějších platformách, které jsou plné nejen informací, ale i polopravd, lží, nesmyslů, nesmyslných fabulací, konspiračních teorií nebo pouhých výkřiků a provokací.
Proto marketing není jiný název pro manipulaci nebo ideologickou intervenci, ale spíš popis nové politické komunikace, ve které roste význam těžko definovatelného charisma na úkor zdlouhavého přesvědčování a racionální argumentace. Nová média s novými formami charismatické legitimity, tj. schopnosti upoutat něčím, co ostatní nemají, je tím, co rozhoduje.
Bezprostřední internet
Čtěte také
Zásadní rozdíl totiž nastal tím, že nová média zprostředkovávají bezprostřední kontakt – a to je něco úplně jiného, než když si lidé činili vlastní názor z odstupu, jako tomu bylo v době převahy prestižních tiskovin a veřejnoprávních médií. V dnešní internetové době, jak píše Jiří Přibáň, se „účinek klasických médií ruší, protože skoro všichni jsou online, a od lidí se vyžaduje okamžitý názor a reakce na všechno“. Na internetových diskusích to pak vypadá tak, jako kdyby všichni všechno věděli a také to hned všem sdělovali.
Důsledek je zřejmý: nikdo nikomu nic neodpustí a základním rysem je konflikt a jeho neustálé vyhrocování. Emoce vítězí v důsledku kolapsu rozumu nad množstvím provokativních možností. Namísto rozumné komunikace máme jen shluk nenávistných výpadů a to vede k rezignaci na fakta a ke ztrátě soustředění.
Trefně tuto situaci popsal Timothy Snyder: „Kdybychom náhodou objevili video, na kterém prezident Trump před tleskajícím Putinem tančí kozáčka, nejspíš bychom požadovali, aby se příště zopakovalo totéž, ale prezident přitom byl převlečený za medvěda a mezi zuby žmoulal rublové bankovky.“
Pokud tohle opozice nepochopí a soustředí se jen na kritiku těch, co se snaží televizi ovládnout, musí nutně prohrát.
Autor je publicista
Související
-
Karel Hvížďala: Premiér, pandemie a meze marketingu
Stará lidová moudrost praví: Všechno zlé je pro něco dobré. A to platí i o pandemii koronaviru, který se u nás objevil 1. března 2020.
-
Politický marketing
Spin doctoring jako způsob, jak odvracet pozornost veřejnosti od nechtěných témat v politice, je v Česku sice teprve v plenkách, ale rychle se tu usídluje. Souvisí ...
-
Karel Hvížďala: Meze politického marketingu a ANO
Klesající preference hnutí ANO zřetelně ukazují na meze politického hnutí, jehož strategie je založena pouze na marketingu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.