Karel Hvížďala: Erudovaný a nekompromisní Jan Tesař

22. červen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Jan Tesař a Anna Tesařová v Paříži (80. léta) | Foto: Post Bellum

Karel Hvížďala: Erudovaný a nekompromisní Jan Tesař

„Zavíráme oči před tím, co bylo a je evidentní: STRACH. Ten byl tou základní příčinou vítězství  normalizace... Zamlčeli jsme panický, a jak se ukázalo nedůvodný strach z šibenic a táborů, které sice v tom momentě nepracovaly, ale jako přízrak byly skutečné...,“ napsal po srpnu 1968 historik Jan Tesař.

Právě ten strach zbavil podle něj společnost schopnosti racionálně jednat a bránit se. „Vyhýbajíce se tomu, uchýlili jsme se k jednostrannému a vulgarizujícímu vysvětlení úspěchu, normalizace‘ uspokojením nejnaléhavějších každodenních potřeb obyčejných lidí. Tím jsme přesunuli celý problém do vulgárně materialistické sféry.“ To jsou slova Jana Tesaře po srpnu 1968, ale jeho první varování před tísní na duši, která vyvolává úzkost a strach, pocházejí z roku 1967. 

Čtěte také

Již tehdy velice jasnozřivě varoval před politikou ústupků, a tak zvaného menšího zla. Tato zkušenost ho přivedla později i k bedlivějšímu studiu staršího českého mýtu o zradě Západu a české buržoazie, která zapříčinila naší orientaci na Východ, v knize Mnichovský komplex. Tu dopsal v roce 1989. 

V této publikaci najdeme ještě ostřejší Tesařova slova: „Dějiny neznají takovou nezávislost, která by nebyla výsledkem vlastního zápasu. Kdo není k němu ochoten, není realista, jestliže pak nezávislost žádá. Češi nechtěli za svou svobodu platit cenu, za jakou ji dějiny poskytují.“ 

Čtěte také

Místo této evidentní pravdy jsme si vnutili myšlenku o síle národní kultury jako té jediné pravé reprezentace národního ducha v protikladu k politice, která je toho opakem.

Logickým doprovodem tohoto dalšího mýtu, připomíná Tesař, je pak teze o bezcharakternosti politiky a charakterové velikosti každé skutečné kultury. Jenže zapomínáme na to, že politici se řídí jen tím, co jí občané dovolí, tedy ne skutečnou kulturu, ale národní kulturou, tedy souhrnem tradic, hodnot, norem a zvyků. 

Ideály nestačí 

Jan Tesař byl po studiu historie na Karlově univerzitě krátce vědeckým pracovníkem Vojenského historického ústavu, v roce 1959 byl z politických důvodů propuštěn. V letech 1960-1961 byl zaměstnán v muzeu v Pardubicích a od roku 1961 byl přijat zpět na VHÚ. 

Čtěte také

Patřil mezi zakládající členy Československého výboru pro dějiny protifašistického odboje. V září 1969 byl spolu s Rudolfem Battěkem zatčen, oba byli 13 měsíců vězněni a propuštěni bez soudu. V listopadu 1971 policie Tesaře znovu zatkla a odsoudila k šestiletému trestu vězení, propuštěn byl až v říjnu 1976. 

Poté patřil mezi první signatáře Charty 77 a inicioval vznik Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných. V květnu 1979 byl znovu zatčen a v následujícím roce se rozhodl přijmout nabídku k vystěhování na Západ. Zemřel 16. června 2025 ve věku 92 let. 

Karel Hvížďala, komentátor

Na Tesařovu diagnózu našeho národa bychom ale neměli zapomenout ani dnes: „Všelidské ideály jako základ národního programu zdály se přepychem neúměrným silám malého národa, a proto příčinou jeho katastrofy.“

Autor je publicista

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.