Karel Barták: Kultura by měla dostat z evropského fondu obnovy, co žádá

6. březen 2021

Napadlo mě to při sledování úžasné sobotní show z Národního divadla. V přímém přenosu a ve vynikající zvukové i obrazové kvalitě se střídaly styly a epochy; různé kulturní projevy, různé generace se bezprostředně mísily, symfonický orchestr povznesl jazzové blues a zrockovaný folk si nádherně rozuměl s hip hopem.

Takže klobouk dolů, nejen před skvělým počinem české veřejnoprávní televize, ale, a zejména, před kvalitou, emocionalitou, vitalitou české hudební scény, která je už rok až na krátkou přestávku bez diváků, a tím pádem, v naprosté většině případů, také bez příjmů.

Čtěte také

A nyní k tomu, co mě při těchto televizních hodech napadlo. Napadlo mě, že se snad proboha kouká také pan ministr Havlíček, a paní ministryně Schillerová, ano, i pan premiér Andrej Babiš že se kouká. Protože právě oni budou v příštích týdnech předkládat návrh, jak naložit se 182 miliardami korun, které České republice spadnou do klína z evropského fondu obnovy, z toho slavného balíku nazvaného vzletně New Generation Europe, nová evropská generace, který má celému kontinentu pomoct se postavit na nohy po zákeřném a drtivém maléru jménem covid-19.

No, a česká kultura, normálně znesvářená a rozhádaná, ale teď zakletá už dvanáct měsíců do virtuálního světa, se semkla jako jeden muž a vyzvala vládu, aby jí z těch 182 miliard osm miliard přihrála.

Chybí vize

Není to zas tak moc, vlastně ani ne pět procent celkové částky, ale přitom čtyřikrát víc, než kolik ministerstvo kultury dosud na vládě vyžadonilo na podporu divadla, hudby, tance, filmu, výtvarného umění, architektury a designu; tedy všeho toho, čemu se říká kulturní ekosystém a co představuje nejen uměleckou tvorbu, ale také živou vodu pro kreativní průmysly.

Čtěte také

Tady už se nebavíme jenom o chudácích umělcích, kteří nemůžou hrát a zpívat, a o zástupcích pomocných profesí, kteří utratili poslední úspory. Bavíme se o sektoru, který v Evropské unii generuje ročně hodně přes pět procent všeho bohatství, zaměstnává 12 milionů lidí a představuje větší ekonomickou sílu a hodnotu než třeba chemický průmysl.

Ministerstvo kultury navrhuje, aby zhruba polovina ze zmíněných osmi miliard byla vyčleněna na restart kultury po ročním kómatu, zbytek pak hlavně na modernizaci a digitalizaci kulturního a kreativního sektoru. Pro jednou má na své straně všechny kulturní asociace, platformy a organizace, umělecké školy, ale také řadu krajů a obcí. „Neopakujte chyby mnoha předchozích vlád, které kulturu řadily na poslední místo a dlouhodobě ji podfinancovávaly,“ píše se v jejich otevřeném dopise vládě podepsaném 140 organizacemi. Připomínají v něm, že od roku 2006 nedosáhla nikdy státní podpora kultuře slibovaného jednoho procenta výdajů ze státního rozpočtu, takže manko dělá za tu dobu summa summarum 150 miliard korun.

Karel Barták

Vláda zatím poslala Evropské komisi loni na podzim první nástřel českého plánu obnovy, který sklidil ostrou kritiku. Na kulturu se v něm počítalo jenom s dvěma a půl miliardami ze 182. Podle dostupných informací se konečná verze plánu i s metodickou pomocí Evropské komise rodí těžce, protože chybí vize, jaké reformy by evropské peníze měly podnítit, a převládá tendence jimi ucpávat díry ve státním rozpočtu. Využít podstatnější část tohoto balíku na podporu kultury by mělo nejen blahodárné ekonomické dopady, ale šlo by hlavně o investici do nové kvality života, kterou budeme všichni po koronavirové přestávce potřebovat jako sůl.

Autor je bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu

autor: Karel Barták
Spustit audio