Jinde dávno vědí, že vzdělání je nejdůležitější investiční oblast, říká Bob Kartous
„Česká společnost ještě nepochopila, že zanedbává tu nejdůležitější oblast veřejné politiky,“ říká o systému vzdělávání Bob Kartous z informačního centra Edu-in.
„V jiných zemích už dávno vědí, že jde o nejdůležitější investiční oblast,“ říká odborník na vzdělávání a dodává, že trvalo pět let než česká politická reprezentace začala brát vážně audit Edu-inu o zdejším školství.
„Nejprve musíte dosáhnout shody mezi politickými zástupci, až pak můžete počítat s tím, že se bude něco dít. My jsme teprve ve fázi, kdy dosahujeme jakési shody,“ poznamenává Kartous ke snahám institutu.
Radost ze vzdělávání
Připomíná, že základní podmínkou procesu učení je motivace. Což znamená, že se dítě musí do školy těšit.
„Neříkám, že škola musí každý den třeskutě bavit. Každou hodinu a každou minutu. Nejsem zastáncem představy, že všechno musí být zábavné. Někdy je to otázka vůle a toho, že se něco prostě musíme naučit,... věnovat pozornost, čas a musíme být důslední,“ vysvětluje.
Čtěte také
Dodává, že se rodiče mnohdy příliš nevěnují péči o vzdělání a výchovu, kterou mají uloženou v zákoně, a dokonce i v naší ústavě. Děti přicházejí do školy s určitým handicapem. A škola ho ještě prohloubí.
„Pak, pod tlakem z toho, že jsou na chvostu, si jen zvnitřňují nálepku neúspěchu,“ upozorňuje Kartous.
Dál tvrdí, že připravujeme děti na svět, který ve skutečnosti nenávratně zmizel. „Žijeme v turbulentní, historicky unikátní době. Máme ale problém, že vlastně netušíme, jak svět bude vypadat. Jistou konstantu ale máme, a to je právě proměnlivost.“
Zkoušet to znovu
Kartous vysvětluje, že v takovém světě musí být člověk invenční, nespoléhat na zavedené modely řešení problémů, a zároveň si uchovat svoji sociální existenci.
„Je potřeba naučit děti nebát se chybovat. To, že musíte stále hledat nové scénáře a cesty, jak se dostat k řešení problémů, znamená, že musíte počítat s chybami. Měli bychom je vést k tomu nebát se chybovat a analyzovat, kde a proč k chybám došlo. Nechat je, ať to zkusí znovu,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím hostem.
Související
-
Karel Barták: Podle rozpočtu Erasmu se bude měřit ambice EU ve vzdělávání
Součástí obtížného jednání členských států Evropské unie nad nadcházejícím sedmiletým rozpočtem bude také spor o to, kolik by se mělo vložit do programu Erasmus.
-
Proč české školství zaostává v digitalizaci a digitálním vzdělávání?
Analyzujeme stížnost na Google, který provozovatelé služeb na hledání práce obviňují ze zneužívání dominance a zamyslíme se nad budoucností blogů. Moderuje David Slížek.
-
Michal Komárek: Problematické reformy ve školství
Povinná maturita z matematiky bude zřejmě odložena zhruba o deset let. Pro většinu studentů je to skvělá zpráva, o stavu českého školství to ale nevypovídá nic dobrého.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.