Jan Vávra: Utrácet peníze na dopravu

21. prosinec 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru ve středu začaly práce na rozšíření dálnice
0:00
/
0:00

Nedávný dopravní kolaps na již proslulé dálnici D 1 předvedl důsledky zvráceného způsobu, jakým jsou u nás používány státní a evropské peníze na opravu nebo budování dopravní infrastruktury.

Nejde jen o komické vyjádření ministra dopravy, který podle svých slov doufal, že v prosinci nebude sněžit a nechal Ředitelství silnic a dálnic, aby stavební firmě prodloužilo termín k dokončení oprav.

Situace na D1 je krizová nejen v zimě, zrušme její zpoplatnění, vyzývá lidovecký poslanec

Zástupkyně Ředitelství silnic a dálnic na tiskové konferenci 17. prosince poblíž Skorkova na Havlíčkobrodsku.

Doufali jsme, že kalamitní sníh do 16. prosince nepřijde, ale bohužel přišel. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO to řekl ke kolapsu D1 z minulého týdne. Premiér Andrej Babiš (ANO) ministra hájí s tím, že prý jde o problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Že lze jednat rychle a efektivně se ukázalo v momentu, kdy se z ucpané dálnice stala celospolečenská aféra, která hrozila znehodnotit oblíbené tvrzení pana premiéra o tom, jak efektivně stát řídí.

Základní problém spočívá v přístupu k finančním zdrojům, zejména k těm ze strukturálních a investičních fondů EU. Je veřejným tajemstvím, že prioritou všech státních, krajských nebo městských institucí není výsledek, tedy úmysl dokončit nějakou stavbu, ale samotné čerpání peněz. Instituce, která dokáže co nejvíce čerpat - tedy utrácet – je hodnocena nejlépe. Co za peníze vytvoří, je už druhořadé.

Tento podivný systém vznikl jako reakce na předcházející problém, kterým byla neschopnost úředníků připravit projekt, který by se mohl o podporu ze strukturálních nebo investičních fondů ucházet. Důsledkem bylo to, že jsme nebyli schopni nabízené prostředky použít.

Propojená korupční síť

Petr Hartman: Politici se snaží kolaps na D1 hodit na kamiony

Kamiony blokovaly dálnici D1

Když neporučíme větru a dešti, tak to zkusíme s řidiči kamionů. V tomto duchu se nesou úvahy o tom, jak nedělat z dálnic odstavná parkoviště. Konkrétně v momentu, kdy začne hustě sněžit.

Až s příchodem mladších, jazykově vybavených manažerů do státní správy nastal určitý zvrat. Úředníci se naučili, jak správně o finance z fondů žádat, ale jak to u byrokratického aparátu bývá zvykem, zvolili cestu, která je pro ně samotné nejjednodušší a která jim přináší největší benefity. Začalo se tedy čerpat. Ovšem smyslem takového čerpání je utratit co nejvíce peněz v co nejkratším čase, bez ohledu na to, jestli se použijí na něco smysluplného nebo nikoli.

Samozřejmě takový postup vyhovoval nejen úředníkům, ale také všem potencionálním dodavatelům, tedy především těm, kteří se dokázali s úředníky domluvit a zajistit si tak výhry ve výběrových řízeních. Vznikla tak propojená síť státních manažerů, úředníků a podnikatelů, kteří na čerpání peněz z evropských fondů velice dobře profitovali.

Firmy, které opravovaly problémový úsek D1, odstoupily od smlouvy. ‚Nejjednodušší cesta,‘ reaguje Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO)

Sdružení stavebních firem, které opravovalo dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, odstoupilo od smlouvy o dílo uzavřené s Ředitelstvím silnic a dálnic.

V rámci operačního programu doprava, kde se točilo opravdu hodně peněz, se tedy vyměňovala svodidla, která se vyměňovat nemusela, opravovaly se úseky nedávno opravené, přičemž staré úseky, připomínající dálnice v bývalé NDR, stejně jako rozbité silnice, stále zůstávají.

Na železnici se narovnávaly tratě, stavěly tunely, které měly umožnit vlakům jezdit 160 km rychlostí. Poté, co se prostavěly desítky miliard, se ukázalo, že vlaky jezdí stejně rychle a tunely a narovnané tratě zrychlily dojezdy vlaku na 100 kilometrové vzdálenosti jen o několik minut. 

Pravicoví politici reagovali na tento stav tvrzením, že za všechno mohou evropské fondy, které zvyšují riziko korupce, a proto je třeba je odmítnout. Chyba ale nespočívá na straně EU, která jen určila oblasti, na které poskytne peníze, a nastavila pravidla.

Jan Vávra

Najít konkrétní využití peněz bylo jen na nás. Pokud naši politici dopustili vznik této propojené korupční sítě politiků, úředníků a podnikatelů, nebo z tohoto systému dokonce sami profitovali, je to jen a jen naše vlastní chyba.

autor: Jan Vávra
Spustit audio

Související