Situace na D1 je krizová nejen v zimě, zrušme její zpoplatnění, vyzývá lidovecký poslanec
Doufali jsme, že kalamitní sníh do 16. prosince nepřijde, ale bohužel přišel. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO to řekl ke kolapsu D1 z minulého týdne. Premiér Andrej Babiš (ANO) ministra hájí s tím, že prý jde o problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Také podle poslance Víta Kaňkovského (KDU-ČSL) je primárním viníkem ŘSD, připomíná ale, že jeho zřizovatelem a dozorovým orgánem je ministerstvo dopravy, které navíc povoluje dopravní uzávěry.
Petr Hartman: Politici se snaží kolaps na D1 hodit na kamiony

Když neporučíme větru a dešti, tak to zkusíme s řidiči kamionů. V tomto duchu se nesou úvahy o tom, jak nedělat z dálnic odstavná parkoviště. Konkrétně v momentu, kdy začne hustě sněžit.
Situace na dálnici D1 je podle něj krizová nejen kvůli příchodu zimy, ale i z hlediska celkového průběhu její rekonstrukce. Kaňkovský poukazuje na to, že úsek dálnice u Větrného Jeníkova byl problematický už v letním období a odborníci upozorňovali na to, že pokud se opravy nestihnou do konce listopadu, tak v zimě nastane kolaps.
„Ministerstvo a ŘSD měly firmu vyzvat, aby přerušila práce, upravila dálnici do stavu, který by byl v zimním období nerizikový, a pokračovala na jaře,“ zdůrazňuje poslanec. Ochrana lidských životů podle něj stojí nad smlouvami i rizikem ekonomických postihů.
D1 zdarma
Kaňkovský vidí problém i v zákonu o veřejných zakázkách: „Jestliže se dopředu vědělo, že firma mívá problémy s termíny, tak systém, kdy podobné stavby soutěžíme pouze na cenu, je velmi problematický.“
Zablokovaná dálnice D1. Někteří řidiči strávili v kolonách noc, situaci komplikují kamiony

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i ve čtvrtek ráno sjízdná jen s velkými problémy. Řidiči stále čekají v dlouhých kolonách ve směru na Prahu i na Brno.
Nevylučuje, že lidovci navrhnou vlastní novelu, s ohledem na závažnost problému veřejných zakázek ale očekává, že s návrhem přijde vláda. „Pokud z její strany nezazní ujištění, že je to priorita, budeme připravovat vlastní návrh,“ upřesňuje.
Lidovci rovněž plánují navrhnout vyjmutí dálnice D1 ze zpoplatnění. „Dopravním značením lze vyjmout úsek mezi Prahou a Brnem z působnosti dálničního poplatku. Vidíme to například i v okolí velkých aglomerací,“ uvádí Kaňkovský s tím, že k tomu osobně vyzval i ministra Ťoka. Ten prý ale zatím nijak nereagoval.
Mezi Prahou a Brnem je až 40 % úseků v omezení, a to po většinu sezony. Připadá nám nespravedlivé, aby řidiči, kteří používají pouze tento úsek, platili plný dálniční poplatek.
Vít Kaňkovský
Nejde ale o populistický krok, není lepší vybrané peníze použít právě třeba na opravu dálnice D1? „Populistické by bylo, chtít vyjmout všechny dálnice. Řidiči zde nedostávají službu, kterou si zaslouží,“ upozorňuje.
Související
-
Babiš: Situace na D1 není o ministrovi Ťokovi, ale o Ředitelství silnic a dálnic
Premiér Andrej Babiš ve čtvrtek uvedl, že ŘSD mělo situaci na problematickém úseku řešit dřív, když vědělo, že dodavatelská firma nestíhá práci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.