Jan Vávra: Kde je Andrej?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Andrej Babiš na brífinku vlády

Andrej Babiš dosud pečlivě udržoval svůj obraz nepostradatelného politického manažera, bez kterého se nic důležitého neodehraje.

Všichni jeho podřízení a partneři museli svítit odraženým světlem, byl všude a vždy první. Tímto stylem se pustil i do řešení koronavirové krize. Každodenní nekonečné tiskové konference, během kterých oznamoval úplně všechno, měly zdůraznit jeho klíčovou roli při zvládání nebezpečné pandemie. Nebál se sám řešit všechny problémy, nabízel se dokonce i jako řidič rozvážející ochranné prostředky. Ostatní politici byli tvrdě upozaďováni. Jediný, kdo mohl být aspoň trochu vidět, byl odborník Prymula.

Jeho vystupování se ovšem stávalo čím dál častěji předmětem kritiky pro svoji chaotičnost, motání důležitých a nepodstatných detailů, až ho někteří komentátoři začali srovnávat s Miloušem Jakešem. Pro politika není samozřejmě nic horšího, než když si z něho dělají legraci. Proto tým jeho mediálních poradců změnil taktiku.

Státnické projevy

Andrej Babiš se poněkud stáhl z každodenních tiskových konferencí a objevil se v hlavním vysílacím čase s pro mnohé překvapivě pokorným projevem, ve kterém se občanům za zmatky a chyby při zvládání epidemie dokonce omluvil. Spříznění novináři byli nadšeni a označili to za jeho nejlepší projev. PR poradci se proto rozhodli úspěch zopakovat a Andrej Babiš se objevil v televizi ještě jednou před Velikonocemi. Ovšem nabádání, aby lidé nechodili koledovat, už takový úspěch nepřineslo.

Brutální omezení veškerého společenského, ekonomického i soukromého života nicméně neslo ovoce a situace se s průběhem nákazy začala zlepšovat. Andrej Babiš sice občas vykřikoval, že jsme – samozřejmě díky jeho vládě – mistři ve zvládání koronaviru, ovšem jinak se stáhl do ústraní. Na veřejnosti se neobjevil, ani když se ukázalo, že vláda jednala při omezování volného pohybu, maloobchodu a služeb nezákonně. Oznámit uvolnění stávajících omezení volného pohybu i představit scénář rychlejšího otevírání služeb a obchodů, které kabinet následně odsouhlasil, nechal premiér poněkud tápajícího ministra zdravotnictví. Andrej Babiš předstoupil před novináře až následující den a nic nového už v podstatě neřekl.

Marketingová taktika

I když Andrej Babiš často vypadá, že jedná impulzivně, strategie jeho vystupování na veřejnosti není nahodilá a je pečlivě připravena početným týmem schopných mediálních manipulátorů. Nakonec mediální obraz, tedy dojem, který jako politik ve veřejnosti vytváří, je pro Andreje Babiše to úplně nejdůležitější. Náhlé vyklizení mediálního prostoru, obzvlášť v době, kdy by mohl být poslem dobrých zpráv, na které veřejnost unavená řadou omezení čeká, musí mít jiné důvody, než je jeho únava nebo náhlá důvěra v epidemiologické odborníky.

Andrej Babiš si zatím vždy dokázal vše dobře spočítat tak, aby z toho měl největší profit on sám. Pokud nechce, aby si ho lidé s důsledky boje s koronavirem spojovali, nelze najít jiné vysvětlení, než že očekává velmi negativní vývoj. Mít ovšem premiéra, který nevěří tomu, co jeho vláda dělá, a nečeká nic dobrého, je pro každou zemi varující.

Jan Vávra

Nezbývá než doufat, že ho ostatní politici, veřejnost i média přinutí převzít odpovědnost a opustit oblíbenou marketingovou politiku. Jinak si můžeme být jisti, že až se všichni umažou, přijde Andrej Babiš středem celý v bílém a znovu nabídne, že nás všechny zachrání.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Spustit audio
autor: Jan Vávra | zdroj: Český rozhlas

Odebírat podcast

Související