Jan Vávra: Co bude se zakázkou na dálniční známky?

3. únor 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tomáš Vondráček, organizátor hackhatonu. Na 60 programátorů se pustilo do systému pro elektronické dálniční známky

Aféra s  předraženou zakázkou na elektronické dálniční známky a následná akce ajťáků, kteří zdarma a za jediný víkend naprogramovali e-shop na dálniční známky, vzbudily značný zájem médií i veřejnosti.

Premiér Babiš, jehož PR poradci vycítili potenciál víkendové akce, si zapsal kladné body u veřejnosti, když se nejprve rázně postavil proti zakázce a později se nechal natočit mezi ajťáky, kteří tak rychle a efektivně pracovali. Skoro to vypadalo, že to pan premiér všechno zařídil.

Čtěte také

Andrej Babiš zároveň vypustil řadu silných prohlášení. Například o trestních oznámeních, která podá, či o odchodu prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka nebo ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici. Oba označil odpovědné za původní zakázku za 400 milionů korun.

Prach zvířený víkendovou akcí se ale pomalu usadil. Nový ministr dopravy Karel Havlíček začal úřadovat a tempo změn, která dávala tušit premiérova razantní vyjádření, se výrazně zmírnilo. Oba úředníci zůstávají na svých místech. Podle Karla Havlíčka není možné řešit personální otázky z hodiny na hodinu.

Jak z podobných zkušeností víme, pokud nedojde k odvolání provinilých úředníků hned, tak k němu už (většinou) nedojde nikdy. Stejně tak není jasná budoucnost odvoleného ministra (Vladimíra) Kremlíka. Premiér sice dementoval zprávy, že zůstane na dopravě jako náměstek, nový ministr by s ním prý ale rád spolupracoval.

PR strategie určují, co politici dělají

Čtěte také

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že zakázka bude zrušena kompletně a pokud prý půjde víkendová práce programátorů převzít, tak bude jejich dílo využito. Ovšem Státní fond dopravní infrastruktury upozorňuje na, že se jedná o komplexnější zakázku, tedy že to všechno není tak jednoduché, jak si my laici představujeme.

Začíná se také ukazovat, že systém měl možná dlouhodobě ukládat data o pohybu jednotlivých aut, tedy sledovat, kde které auto kdy bylo, jak o tom mluví předseda Pirátů Ivan Bartoš. To by samozřejmě mohlo vysvětlovat vysokou cenu.

Ovšem zda měl mít systém nějakou tajnou část, o jejíž zadání se postaraly bezpečnostní složky, se pravděpodobně nikdy nedozvíme. Možná ani nebudeme vědět, jestli byl systém vyvinutý dobrovolnými ajťáky vůbec použit. Spíše to vypadá, že se vše pomalu vrátí do starých kolejí.

Čtěte také

Jediným trochu systémovým řešením bylo rozhodnutí vlády, že veškeré záměry zakázek na informační technologie státních institucí v ceně nad 6 milionů korun, bude schvalovat ministerstvo vnitra (a v případě sporů vláda).

Jestliže transparentnost začíná být v této kauze spíše na straně poražených, celá věc má své jednoznačné vítěze. Tím nejprůkaznějším je určitě premiér Babiš, který z původního průšvihu svého ministra nakonec pro sebe vytěžil maximum.

Pokud budou politici i předsedové stran toužící usednout v premiérském křesle naříkat, proč premiér Babiš stále neztrácí podporu, mohou se na tomto případě poučit, jak vyvolat zdání razantního, kompetentního a boji proti korupci oddaného politika. Na takovéto řízení státu jako vlastní firmy nemalá část populace opravdu slyší.

Jan Vávra

Druhým vítězem je organizátor víkendové akce Tomáš Vondráček. Bude zajímavé sledovat, kde se jeho jméno opět vynoří. Celá kauza ale potvrzuje, jak moc PR strategie určují, co politici dělají. Podle toho to ovšem s reálným řešením konkrétních problémů také vypadá.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra
Spustit audio