Jan Fingerland: Indická budoucnost mezi chrámy a latrínami

16. květen 2014

Nejdříve záchody, pak teprve svatyně - tak představuje sám sebe a své politické vyznání Naréndra Módí, muž, který se stal hvězdou posledních indických voleb.

Jeho odkaz na svatyně není náhodný. Zatímco jedni jej vnímají jako muže pokroku a reforem, i kdyby se týkaly třeba čistoty na toaletách, jiní v něm vidí hinduistického šovinistu, který by nejraději viděl Indii čistou nábožensky.

Těmi, kdo Módího úspěch v indických volbách pozorují s obavami, jsou především indičtí muslimové, kteří tvoří skoro sedminu miliardové populace. Více než sto pětasedmdesát milionů Indických muslimů, to je dvakrát více, než kolik žije lidí v Egyptě, největším arabském státě.

Naréndra Módí totiž začal svůj vzestup v západoindickém státu Gudžarát, v němž od roku 2001 zavedl řadu reforem a přičítá si zásluhu na nadprůměrném ekonomickém rozvoji tohoto člena Indického svazu.

Čtěte také

Módí rád zdůrazňuje, že se narodil chudým rodičům a vypracoval se doslova z ulice – svou životní dráhu člověka, který vzal život do svých rukou, pak doporučuje jako recept na indickou chudobu i jako výtku tradiční elitě žijící z privilegií a starého majetku.

Podle jiných je nejvýraznějším rysem nové politické hvězdy jeho oddanost myšlenkám „politického hinduismu“. Už v mládí byl Módí členem radikální hinduistické organizace, která útočila na nehinduisty, zejména muslimy, a to ve jménu představy o nadřazenosti hinduistů nad ostatními.

Jiní by pak k tomu zmínili incident z roku 2002, kdy byl Módí už premiérem Gudžáratu. Během tehdejších protimuslimských nepokojů podle některých názorů neudělal nic proti násilnostem a podle jiných dokonce nenávist přiživoval. Výsledkem byly stovky mrtvých a tisíce uprchlíků.

Parlamentní volby v Indii. Nejžhavější kandidát na budoucího indockého premiéra, populista Nárendra Módí

Módí toto obvinění odmítá a byl z tohoto osočení také očištěn před soudem, i když nestrannost těchto řízení bývá zpochybňována. Sám také dodává, že muslimové v jeho státu se mají lépe než muslimové v jiných částech Indie. Nálepka hinduistického nacionalisty mu přesto zůstává. A ještě v roce 2005 mu americké úřady odmítly vydat vízum právě s odkazem na jeho úlohu během gudžáratských nepokojů.

Čtěte také

Také muslimští obyvatelé Gudžáratu tvrdí, že jsou ve skutečnosti stále předmětem nerovného přístupu. Řada uprchlíků z doby před dvanácti lety stále žije v uprchlických táborech, které se změnily ve slumy. I tradiční muslimské čtvrti mají méně často k dispozici vodovod, pouliční osvětlení a další služby.

Proto se mluví o Gudžáratu jako o nejvíce nábožensky segregovaném státu. Toto oddělení hinduistů a muslimů je dokonce stanoveno či přinejmenším podpořeno zákonem z roku 1991, kdy se v Gudžáratu odehrávaly hinduisticko-muslimské srážky. Původním záměrem bylo ochránit trh s nemovitostmi před rychlými výprodeji a pádem cen domů, ale dlouhodobě vedl k vytvoření nábožensky oddělených oblastí.

Dálnice v Gudžarátu.

Tak se stalo, že letošní kampaň byla jednou z nejvypjatějších v dějinách indické demokracie a vlastně byla jakýmsi referendem o jednom konkrétním politikovi. Módího strana BJP jasně dominovala nad tradičním Indickým národním kongresem, stranou spjatou se vznikem Indického svazu jakožto státu pro všechny Indy bez rozdílu vyznání.

Inamul Iraki, významný gudžáratský muslimský podnikatel, tvrdí, že Módí je dnes mnohem tolerantnější než kdysi a není se čeho bát. Módího pravděpodobný příchod k moci se však odehrává za velkého napětí. Dříve, než dokáže, že je dobrý reformátor ekonomiky a byrokracie na celostátní úrovni, bude muset dokázat, že je státník, který více spojuje, než rozděluje.

Hned po muslimech bude muset uklidnit i velké sousedy – muslimský Pákistán, který tak jako tak vnímá Indii jako nepřítele číslo jedna, tak i Čínu, kterou zas Módí považuje za velkého rivala indických ambicí v oblasti. Není náhoda, že bývá Módí srovnáván s jiným politikem, který se veze na vlně nacionalismu a volá po větším vlivu své země, totiž Vladimirem Putinem.

Spustit audio