Jakub Zelenka: Trumpův nejsilnější megafon
Do amerických voleb zasáhl super mocný člověk. Elona Muska mnozí obdivují za jeho úspěchy na poli automobilové dopravy a dobývání vesmíru. Je to ale zároveň i majitel obří platformy X se stovkami milionů uživatelů po celém světě. Americký trh pak tomuto koláči dominuje a síť hraje v tamní společnosti a politickém životě významnou roli.
Musk se často chvástá tím, že jeho X je důležitější než klasická média. Čísla mu v mnohém dávají zapravdu. Pokud jde o dosah a množství vygenerovaného obsahu. V tom sociální síť hravě předčí i ty nejprestižnější deníky, televize a rádia.
Čtěte také
Není divu. Například politici mohou napřímo tweetovat bez jakéhokoliv novinářského filtru a dav lidí rozhoduje o tom, jaký hlas zesílí. Také proto často dominují těm nejsdílenějším příspěvkům emotivní komentáře a fotky.
Velké technologické firmy s globálními službami jako Meta (Instagram, Facebook) či Google se během voleb tváří neutrálně a jejich majitelé se vyhýbají tomu, aby jednoho z kandidátů favorizovali. Chápou, že jsou tu pro každého zákazníka a politické vymezení není dobré pro byznys a jejich akcionáře.
Starý dobrý internet
Musk se ale zkrátka nedržel a mimo jiné tím odstartoval obří experiment, kde je dnes v mediálním světě mocenské těžiště. Miliony dolarů posílal Donaldu Trumpovi na kampaň a na svém X psal příspěvky na jeho podporu a sdílel ty, které se vymezovaly proti soupeřce Kamale Harris.
Čtěte také
Na rozdíl od tradičních médií se nepokoušel o vyváženost, na což má jako absolutní majitel vlivné platformy samozřejmě nárok.
Padlo tím tak jedno velké tabu, kdy technologický magnát bezprecedentně zasáhl do voleb na podporu jednoho z kandidátů. Překročení této hranice v sobě nese celou řadu rizik. Algoritmy pohánějící dnešní sociální sítě doporučují stovkám milionů uživatelů zajímavý obsah.
Jestli je s algoritmem manipulováno ale nevíme, protože se jedná o něco jako černou skříňku, do které nevidíme a netušíme jak je nastavená. Obavy jsou na místě stejně jako u čínského TikToku. Jak uvnitř funguje, to odhadujeme také jen pozorováním zvenku. Můžeme jen firmám věřit, že s algoritmy není manipulováno, aby upřednostňovaly určité téma či jednoho z politických kandidátů.
Čtěte také
Dalším rizikem algoritmů je, že se snaží doručovat ty nejsdílenější a nejlajkovanější příspěvky. Elona Muska sleduje na X už přes 203 milionů uživatelů a jakýkoliv jeho příspěvek dokáže prolétnout celou populaci jeho sociální sítě. S tak velkým počtem fanoušků i nepřátel za zády zkrátka nejde publikovat něco, co zapadne.
Z X se stal letos jeden z nejhlasitějších megafonů Trumpovy kampaně a je otázka, zda je na tyto platformy jako jeden z rozhodujících faktorů u voleb společnost a demokracie obecně připravená. Takto angažovaný vstup miliardářů s vlastními sociálními sítěmi do politiky je jedním z milníků amerických voleb. Je naivní si myslet, že by společnost udělala krok zpět a z obavy před manipulacemi začala volat po omezení či zákazu algoritmů doporučujících obsah. Tyto vlastnosti sociálních sítí jsou příliš pohodlné.
Dnes už není nutné hledat nový obsah, vše doručí platformy samy a neustále se v tom zlepšují. Co doporučí, to se nejspíše bude lidem i líbit či to alespoň na pár sekund zaměstná jejich pozornost.
Existují samozřejmě alternativy jako třeba Mastodon, který se podobá Muskovu X. Ten sice neobsahuje tajemné algoritmy, ale jeho popularita je oproti ostatním službám zanedbatelná. Populace téhle sociální sítě je jen několik milionů lidí, kteří sní o starém dobrém internetu, kde co jste sledovali, to jste bez filtru také dostali. Tenhle internet se ale nejspíše už nevrátí anebo bude zatlačen do kouta.
Autor je redaktor a zakladatel mediální platformy Page not Found
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka