Jakékoliv uzavírání je nebezpečné. Člověk musí sledovat, co se děje, myslí si Dalibor Balšínek
Dalibor Balšínek prošel jako šéfredaktor řadou médií. Začínal jako redaktor Lidových novin, vystřídal pak TV Nova, Spy, Týden, Instinkt, aby se na pár let vrátil jako šéfredaktor a ředitel do Lidových novin. Dnes stojí v čele vydavatelství a jeho stejnojmenného deníku Echo24. „Od začátku jsem byl problematický, protože jsem si šel vždy vlastní cestou,“ říká o sobě.
„Vše jsem dělal po svém. Samozřejmě jsem narážel, ale v dlouhodobém horizontu se mi to vyplácelo,“ dodává.
Novinář a manažer Dalibor Balšínek vystudoval literární vědu na FPF Slezské univerzity v Opavě a masovou komunikaci na FSV Univerzity Karlovy v Praze. Začínal v regionálním tisku jako kulturní redaktor, od začátku studií v Praze pracoval jako redaktor Lidových novin. Poté nastoupil jako politický reportér do televize Nova. Po dvou letech z televize odešel do vydavatelství Stratosféra, aby založil a vedl svůj první časopisecký projekt, titul Spy. Časopis, který byl koncipován jako politický bulvár, opustil po necelém roce. Pracoval opět pro televizi Nova a v polovině roku 1999 byl jmenován ředitelem tisku a PR TV Nova. V červnu 2000 se stal šéfredaktorem časopisu Týden. V roce 2002 založil časopis Instinkt. Zodpovídal poté jako ředitel a šéfredaktor za Lidové noviny a internetové aktivity skupiny MAFRA. V listopadu 2013 se dohodl s vedením společnosti na tom, že skončí. Ještě téhož roku začal zakládat vydavatelství Echo Media a.s., které v březnu 2014 spustilo názorový deník Echo24.
Srdeční záležitost
Poprvé se stal šéfredaktorem ve svých 26 letech, od té doby získal zkušenosti v řadě komerčních médií. Před šesti lety založil už zmíněné vlastní vydavatelství. Deník Echo24 si udržuje výdělečnou čtenost a Balšínek vysvětluje, že peníze dávají médiu nezávislost. „Nejdůležitější jsou peníze od čtenářů, které dávají redakci největší svobodu. S penězi z inzerce vznikají tlaky,“ říká.
Setrvání v Mafře jsem si všemi různými způsoby falešně obhajovala, říká Petra Procházková
Novinářka Petra Procházková pracovala v Lidových novinách. „Od chvíle, kdy pan Babiš koupil naše noviny, respektive celou skupinu Mafra, tak jsem si všemi možnými způsoby obhajovala, že část mých kolegů demonstrativně odešla a já jsem zůstala. Je to jako v manželství,“ říká.
„Byť je Echo24 konzervativní, žijeme stále atmosférou 90. let. Myslím, že stejně jako tehdy by lidé mezi sebou i dnes měli mluvit a neuzavírat se do bublin. Echo není žádným ghettem. Je to pro mě srdeční záležitost. Mám nejmenší tým, který jsem kdy řídil, dělám to celé v extrémních podmínkách, v podstatě v bytě a v nesrovnatelně nižším komfortu než kdekoli jinde. Ale jsem s tím ztotožněný,“ vysvětluje.
Deníky nesleduji
Média, která opustil, podle svých slov sleduje, ale ne systematicky. „Vypustil jsem deníky, ale čtu všechny internetové servery, včetně Lidovek.cz a Idnes.cz. Jakékoliv uzavírání je nebezpečné pro každého. Člověk musí sledovat, co se okolo něj děje,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím středečním hostem. Dalibor Balšínek se vrátí ke svým studiím na Fakultě sociálních věd UK, ale i k začátkům své kariéry a šéfredaktorství bulvárního titulu Spy.
Související
-
V Babišových médiích bych nevydržel ani minutu, říká Marek Stoniš
Před třemi lety se stal Marek Stoniš šéfredaktorem týdeníku Reflex. Soustředí se především na politická témata...
-
Nejsem tvrďačka. Některých lidí z mých kauz mně bylo líto, říká Sabina Slonková
Sabina Slonková získala první novinářské ceny ještě před třicátým rokem a od té doby její kariéru provázejí nejen další ocenění, ale také komplikace...
-
Kulatý stůl: možné ovlivňování soudců; podoba insolvenčního zákona; zákon o církevních restitucích
Hosté: sociolog Jan Hartman, filozof Daniel Kroupa, novináři Jan Gruber, Dalibor Balšínek. Moderuje Jan Vávra.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.