Hudeček: 8 miliard z EU na prodloužení Áčka by mělo přijít

16. leden 2014

V nové šestikilometrové trase z Dejvické do Motola v těchto dnech betonují podlahy a omítají stěny. Město počítá, že za novou trasu zaplatí 22,5 miliardy korun. Primátor Prahy Tomáš Hudeček z TOP 09 doufá, že město obhájí celou evropskou dotaci ve výši 8 miliard korun.

„Stoprocentní jistotu získání evropských peněz nemáme, ale zakázka byla vypsána na základě požadavku ministerstva dopravy a na národní úrovni bylo postupováno ve shodě. Teď to vypadá, že snad celých 8 miliard by mělo být proplaceno,“ říká dnes Hudeček.


Áčko nebude Blanka

Evropské peníze ohrožuje především odhalení manipulace s veřejnými zakázkami městskou organizací. To ministerstvo Dopravy penalizovalo už v listopadu minulého roku pokutou ve výši čtyř miliard korun. „Všechny tyto zakázky byly zadány rychle a zjevně se stal právní šlendrián, na který teď doplácíme. Věřím, že tam tak velké problémy jako u tunelu Blanka nebudou,“ doufá primátor Tomáš Hudeček z TOP 09. O smlouvy s Metrostavem se podobně jako v případě tunelu Blanka, začala zajímat policie.

V porovnání s obdobnou stavbou v německém Hamburgu, je to dvojnásobná částka. K cenovému rozdílu přispěl podle Dopravního podniku mimo jiné nákup technologií TBM. Zatímco Němcům stačil k ražbě tunelu jen jeden štít, Praha musela mít dva. „Investici dopravce vysvětluje tím, že chtěl razit rychleji, tak aby město dosáhlo na evropské dotace,“ doufá primátor hlavního města Prahy Tomáš Hudeček. Podle něj je první reálný termín zprovoznění na přelomu ledna a února roku 2015.


Malá domů na šestku

Údajně předražené zakázky a policejní vyšetřování vrhly na celou stavbu negativní světlo. Lidé začínají přemýšlet, jestli se stavba vyplatila. Obyvatelé Červeného vrchu a jeho okolí věří, že ano. Odborníci ale mají výhrady. Architekt Ivan Lejčar poukazuje na nesmysluplnost celé stavby. „Z dopravně urbanistického hlediska ta stavba nedává smysl. V této lokalitě Prahy 6 by stačila stávající tramvajová doprava. Metro je zbytečný luxus.“ Podle Lejčara mělo dát město přednost lince D, která by obsloužila řádově sto tisíc lidí.

Pochybnosti o upřednostnění prodloužení metra A přiznává také primátor Hudeček. „Bylo to čistě politické rozhodnutí, protože veškeré odborné analýzy ukazují větší potřebu budovat metro D. Bohužel tehdejší politická reprezentace měla blíže k této bohatší části Prahy. Řada z nich tam dělala dříve starosty,“ tvrdí Tomáš Hudeček, který vysvětluje také rozhodnutí o zkrácení původního plánu.

Rozplet z dvoukolejného tunelu

„Kapacita letiště neodpovídá takovému dopravnímu proudu, aby se vyplatilo dovést metro až na Letiště Václava Havla. Proto se rozhodlo o ukončení ve stanici Nemocnice Motol. Tady je třeba zdůraznit, že každé odsunutí dopravy z centra – tedy Dejvické náměstí – směrem ven z Praze je smysluplné.“

Jak upozorňuje archivář dopravního podniku Ivan Fojtík, Déčku dalo město prioritu už v devadesátých letech. „S pátým Áčkem se v tomto období nikdo nepočítalo jako s akutní záležitostí.“ O pátém Áčku se podle Fojtíka neuvažovalo ani na začátku nového tisíciletí. Na pořadu dne byla tehdy rychlodráha na Ruzyňské letiště, která měla dopravně obsloužit Prahu a Kladno.

Teprve v dubnu roku 2005 vydal pražský magistrát po dohodě s městskými částmi rozhodnutí, že místo rychlodráhy prodlouží linku A do Motolské nemocnice. „Najednou nebylo prioritou spojení na letiště, a i přes kapacitně dobře obslouženou Prahu 6 se dostalo právě na prodloužení Áčka,“ vysvětluje Fojtík.

Zelenou dala stavbě tehdejší vláda Pavla Béma. Exprimátora jsme se snažili opětovně kontaktovat. Na telefony ale nereagoval. Vyjádření se nám nepodařilo získat ani od Davida Dohnala z odboru Strategického a investičního rozvoje. Vedení Dopravního podniku vyžadovalo nad rozhovorem přísnou kontrolu. Po čtyřech týdnech nakonec odvětilo s tím, že se mu v jeho diáři nepodařilo najít vhodný termín.

autoři: Petr Holub , Magdaléna Medková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.