Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu

29. březen 2016
I u nás už pracují týmy Hloubkové analýzy nehod

Nejméně smrtelných nehod se podle evropských statistik stává ve Velké Británii a skandinávských zemích. Není to ovšem tím, že by tamní řidiči byli ukázněnější a jezdili bezpečněji.

V těchto zemích odborníci už několik desítek let podrobně analyzují tragické nehody, a díky tomu mohou upravovat nebezpečná místa na cestách. I u nás už pracují týmy Hloubkové analýzy nehod, ale v daleko menším rozsahu.

„Modrou dodávku Národního týmu Hloubkové analýzy nehod řidiči zatím potkávají jen ve třech krajích a docela dobře se dá přirovnat k tzv. výjezdovce, tak jak ji známe z kriminálních seriálů,“ říká ve své reportáží Eva Kézrová.


Hloubkové analýzy dopravních nehod: Poté, co odborníci nasbírají veškerá data přímo na místě, začíná jejich zpracování a to trvá i několik týdnů. Důležité je srovnání dat s ideálním, normovaným stavem a pak se vyhodnocuje, nakolik tyto odchylky způsobily nehodu či zvýšily její následky. A pomocí programu Vizual crash a PC crash se celá nehoda dá i nasimulovat. Výsledky analýz dopravních nehod nejsou veřejně přístupné, je to soubor anonymních dat, zapisovaných v kódech do speciální databáze.

Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu přibližuje podstatu Hloubkové analýzy nehod – jako jediná dává dohromady všechny informace – nejen o tom, co v okamžiku nehody dělal řidič, ale také jak zareagovalo jeho auto a v jakém stavu je silnice. A na základě těchto dat se dá celkem přesně říct, co bylo příčinou nehody. Zpravidla čtyřčlenný tým vyjíždí k nehodám se zraněním a tam hlavně nesmí překážet.

Národní tým Hloubkové analýzy

„Samozřejmě policejní vyšetřování má přednost, tam se s nimi musíme domluvit, kdy nás na to místo pustí. Pak se provádí podobná práce jako oni – fotodokumentace, ale více do detailů, ale také zaměření místa,“ říká jeden ze specialistů Karel Ježek, který dříve pracoval u policie jako tzv. nehodář a tak ví, že toto šetření je podrobnější. Už i proto, že jedním z jeho hlavních pomocníků je 3D skener.

Jeden člověk se podle specialistky Martiny Babkové věnuje pouze autu a podrobně sepisuje jeho stav: „Jestli mělo airbagy, jestli byly aktivovány pásy nebo byly vůbec zapnuty, ale i vybavení vozidla a další.“

Stejně podrobně se vyhodnocuje situace přímo na silnici, především rozhledové poměry v místě nehody – tedy jak dobře a kdy mohl řidič vidět druhé auto.

„Jestli dopravní značky mají například dobrou reflexi,“ dodává Babková.

Důležité jsou i informace od samotné posádky, které se získávají nejhůře. Jednak o zdravotním stavu lékaři informují jen nejbližší příbuzné, ale i když se členům týmu podaří vyzpovídat řidiče přímo na místě nehody, pak tyto informace musí brát s velkou rezervou.

Národní tým Hloubkové analýzy

„Záleží, jestli je to viník té nehody, nebo poškozený,“ říká k tomu Babková.

Hloubkovou analýzou prošlo už zhruba 800 nehod se zraněním a data jsou podle Jindřicha Fiče z Centra dopravního výzkumu celkem jednoznačná.

Hostem ve vysílání je Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu Ing. Jan Rücker, vedoucí který mluví například o tom, jak se změnilo zkoumání nehod od sedmdesátých let. Změnili se například řidiči? Jezdí dnes jinak. I to se dozvíte při poslechu celého pořadu Trendy.

autor:Eva Kézrová