Hejného metoda výuky matematiky: Hra, diskuze a především radost z poznávání

19. duben 2016

Největší audioportál na českém internetu

Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc | Foto: Pavla Králová

Proč je matematika vhodná k rozvíjení myšlení? Jaké jsou přínosy Hejného metody výuky matematiky? Hostem Studia Leonardo byl didaktik matematiky profesor Milan Hejný. Připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Bumba.

Matematika tradičně bývala strašákem mezi předměty. Dnes už to často neplatí, a na základních školách se děti na hodiny matematiky leckdy vyloženě těší. Je to díky tzv. Hejného metodě.

„Podstatou metody je, že dítě není nastaveno na to, aby přejímalo hotové produkty, v čemkoli,“ uvedl ve Studiu Leonardo didaktik matematiky profesor Milan Hejný.

Dítě chce být tvořivé. „A jestliže výuku postavíme na tvořivosti, tedy na autonomii dítěte, tak se dostaví výsledky,“ tvrdí pedagog.

Hlavní otázkou je, jak se matematické znalosti do dětské hlavy dostanou: jestli tradičním drilem, nebo jestli prostřednictvím praktických a konkrétních zážitků.

„Princip, že dítě se samo musí svou zkušeností dobrat matematických pravd, platí až do maturity a pak dále na vysoké škole,“ upozornil Hejný.

Jak ale tyto matematické zážitky dítěti zprostředkovat? Je zapotřebí mít šikovné prostředí a v něm hrou, zkoušením možností a diskuzí nacházet metody řešení problému. „V našich učebnicích máme celou řadu prostředí, které nabízí různé úlohy,“ dodal didaktik.

Je tato metoda ale vhodná pro všechny žáky bez rozdílu? „My se domníváme, že je. Máme záznamy o tom, že inteligenčně handicapované děti se dostaly dále než pomocí klasické metody.“

Cílem není dostat všechny děti na úroveň vysoké matematiky. „Jde o to, aby se dítě na úrovni, která je mu geneticky dána, dále rozvíjelo, a teď to nejdůležitější: aby z toho mělo radost,“ popisuje Hejný.

Klíčovou součástí výuky je diskuze. Každé dítě má trochu jiné zkušenosti, a tím, že děti spolu diskutují, zkušenosti sdílejí. „Tehdy hovoří svým jazykem, svými zkušenostmi a odevzdávají si své vidění problému, vzájemně se obohacují.“

„Podívejte se na mnohem menší děti na pískovišti. Když si bude maminka s dítětem stavět bábovičky, tak to dítě z toho nebude mít zdaleka takové zážitky, jako kdyby si stavěla s kamarádkou nebo sestrou,“ popsal prospěšnost odlišné dynamiky dětských vztahů Milan Hejný.

Hostem Studia Leonardo byl didaktik matematiky profesor Milan Hejný. Připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Bumba.

autoři: Terezie Jirásková , oci , bum

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.