Grafické karty zvládly fyzikálně realistickou simulaci fotografií z přistání na Měsíci

25. září 2014

Jde o nové karty od firmy Nvidia s označením Geforce GTX 970 a GeForce GTX 980, které jsou založeny na průkopnické architektuře Maxwell, spojené s čipem GM204, a na technologii Voxel Global Illumination (VXGI). Simulace se týkaly detailního osvětlení určitých scén a probíhaly v reálném čase.

Mnoho lidí dnes věří v konspirační teorii, že multimediální materiály, týkající se přistání amerických astronautů na přelomu 60. a 70. let, jsou podvrh a že celé přistání bylo nasimulováno pomocí televizní techniky té doby někde ve studiích, navíc za pomoci analogových vizuálních triků. Tato teorie byla sice již mnoha způsoby vyvrácena, ale přední hardwarová firma Nvidia se přesto nedávno rozhodla provést svoji verzi důkazu, že scény s astronauty na povrchu Měsíce nejsou žádný podvrh (hoax).

Nvidia si tím zároveň udělala svéráznou a kvalitní reklamu na své nové grafické karty. Právě s jejich pomocí provedla vysoce fyzikálně realistickou simulaci řady scén s astronauty, kteří se pohybují po povrchu Měsíce vedle svého měsíčního přistávacího modulu. Tato simulace byla samozřejmě provedena za předpokladu, že celá scéna i s astronauty se skutečně nachází na reálném povrchu Měsíce, s konkrétní morfologií povrchu v daném místě přistání, s konkrétními optickými vlastnostmi všech materiálů a předmětů, prakticky bez jakékoliv atmosféry a za osvětlení celé scény skutečným Sluncem, jak svítí na povrch Měsíce. Kdyby byla celá scéna točena za umělých podmínek někde ve studiu, tedy za pouze podobných fyzikálních a světelných podmínek, nebo by byla všelijak upravována, detaily na fotografiích by vypadaly jinak. Nvidia však dosáhla téměř perfektní shody svých simulací s původními fotografiemi.

Při těchto simulacích bylo nutno také vzít v úvahu, že sluneční paprsky se neodrážejí od povrchu jednoduše a přímo do objektivu fotoaparátu. Světlo se totiž odráží a rozptyluje do mnoha směrů zároveň, přičemž často naráží na další povrchy, které mají navíc obecně velmi rozdílnou odrazivost. V zásadě lze také říci, že každý lesklý předmět nebo i nedaleký astronaut v bílém skafandru mohou ve značné míře změnit světelné pole a tedy i osvětlení scény. Dokonce i předměty ve stínu přistávacího modulu jsou pak osvětleny slabým rozptýleným světlem od okolního povrchu a okolních předmětů. Osvětlení se také mění se změnou polohy Slunce nad obzorem. Je sice pravda, že podobné fyzikálně-simulační technologie se už řadu let používají ve filmu, doposud však nebylo možné je aplikovat v reálném čase.

Tento úspěch firmy Nvidia je však svým způsobem dvojsečný. Její simulace sice dokázaly, že přistání na Měsíci nemohlo být podvrhem a odpovídá fyzikálním podmínkám na povrchu Měsíce (mimo jiné proto, že doposud technologie na výrobu dokonalých hoaxů tohoto typu neexistovala), ale od nynějška už jsou bohužel (právě díky dnešní vyspělosti grafické digitální technologie) podobné dokonalé podvrhy v principu možné. Díky novým grafickým kartám jako jsou GTX 970 a GTX 980 už taková technologie existuje.

Zdroje: Geek.com, UberGizmo, Engadget 1, Engadget 2, ExtremeTech

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio