Favorit – vzkříšený luxus s berany

19. leden 2019

V minulém století bylo tohle kolo snem většiny Čechoslováků a nejenom jich. Favorit, legendární kolo s berany, prospíval od začátku výroby závodního modelu v roce 1950 a celkem se jich prodalo přes 2,5 milionu.

Jeho kvalitu docenili i v zahraničí, když se na konci 80. let vyvážel do 38 zemí světa, a to i mimo komunistický blok – třeba do USA, Kanady a SRN, kam mířila celá čtvrtina výroby.

Po roce 1989 ale favorit nedokázal zachytit nástup horských kol a továrna v Rokycanech, výrobní technologie i ochranné známky několikrát změnily majitele a nakonec společnost zkrachovala. 

Favorit znovu luxusní?

Pozůstatky Favoritu před osmi lety koupil Richard Galovič. Jeho Favorit Bicycles přišel s novou kolekcí luxusních ručně vyráběných kol. „Ve světě jsem viděl, že se ze silniční cyklistiky stává nový golf, tedy sport, při kterém strávíme spoustu času a za který jsou lidé ochotní utrácet velké peníze. A to nejen za vybavení, ale třeba i za výlety na druhou stranu světa,“ popisuje Galovič, co ho motivovalo ke vstupu do byznysu s koly.

kolo zn. Favorit

„Favorit je značka, která patří k nejstarším na světě a byla od začátku skvěle postavená. Už za minulého režimu to byla kola vítězů a byla relativně drahá, na což se zapomíná. Stála totiž skoro jako auto, když při průměrném platu 1500 korun za ně lidé zaplatili 8,5 tisíce, nebo také 20 tisíc československých korun,“ obhajuje Galovič zachování pouze vysoce kvalitní a luxusní řady kol. 

Klíčová se zatím zdají být městská kola, protože podle Galoviče je – ať chceme nebo nechceme – cyklistika budoucností městské infrastruktury. „Žádný jiný systém, který umožní rychle a ekologicky se pohybovat po městě, zatím neexistuje. Stejně jako v jiných evropských metropolích, i Praha se přizpůsobí a pomohou tomu i elektrokola, která také budeme dělat. Jsou totiž dvě skupiny zákazníků: ti, kteří chtějí makat, a ti, kteří se chtějí svézt. My musíme obsloužit obě.“ Nové elektrofavority podle majitele hodlají představit za několik měsíců.

Zákazníky, na které cílí, jsou lidé ze střední a vyšší třídy, kterým záleží například i na tom, že Favority jsou vyráběny čistě v České republice. Konkurence se prý nebál a zaměřil se nejen na nejmodernější technologie, ale i například na obchodní model. „Museli jsme vyvinout nové technologie, jak celé kolo vyrobit, protože třeba hliník a ocel už jsou dávno překonané a vyrábíme hlavně z karbonu,“ říká Galovič a zdůrazňuje, že zákazníkovi vyrábí kolo na míru podle biometrie člověka, takže každé kolo je ručně vyrobený originál.  

Richard Galovič

Návrat vítězů a do světa

Favorit se chce prosadit opět i ve sportovním segmentu a má vlastní závodní tým v dráhové cyklistice a cyklokrosu, kde se také úspěchy dostavují. Třeba několikanásobná mistryně v republiky v cyklokrosu Pavla Havlíková jezdí na Favoritu.

„Pavla má jen 150 cm a nikdo na světě jí nebyl schopen vyrobit karbonové závodní kolo, a tak musela jezdit na hliníkovém. My jsme jí to karbonové kolo postavili a i díky tomu vítězí,“ popisuje Galovič. Investicí do sportovních týmů chtějí dokázat, že Favorit je minimálně stejně kvalitní jako ostatní špičkové sportovní značky. 

Firma se také snaží každým rokem proniknout na další zahraniční trh a jak Richard Galovič říká, i tady pomáhá bývalá sláva Favoritu. „Třeba v Kanadě za námi přišlo několik lidí, že Favorit byl jejich první kolo a mají na něj podobné vzpomínky jako miliony Čechů. To podstatné ale pro nás je, že kamkoliv přijdeme, tak dokážeme zaujmout nejen historií značky, ale i současnou technologií,“ říká.

V Česku je tak paradoxně pro Favorit těžší uspět, protože Češi si pamatují pád značky i období těsně před krachem, kdy Favorit vyráběl kola podezřelé ceny a kvality. „My jsme Favorit vrátili pouze tam, kde v minulosti byl,“ uzavírá Richard Galovič. 

Pořad je součástí série o úspěšných československých byznysových projektech. Další postupně najdete ZDE >>

autor: dog
Spustit audio

Související