Expert: Daleko nebezpečnější než podprahová reklama je ta skrytá

10. březen 2015

Existuje podprahová reklama, tedy ta, která by měla vliv na podvědomí fyzické osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala? Proč chce vláda podprahovou reklamu ze zákona regulujícího reklamní byznys vyškrtnout?

„Podprahová reklama samozřejmě existuje,“ řekl v pořadu Pro a proti poslanec TOP 09 a filolog Daniel Korte.

Zatímco u ostatní reklamy může její příjemce přepnout, přeladit, odejít z místnosti, podprahové se nemůže bránit, protože o ní neví, doplnil politik.

„Jestliže příjemce reklamy obyčejná reklama ohlupuje, podprahová ho zotročuje,“ tvrdí Korte.

Problém s definicí tohoto problematického pojmu poslanec nemá. „Je to reklama založená na podprahovém vnímání, tedy se do ní vkládá něco, co vědomě nevidím, neslyším, a tudíž se tomu nemohu bránit.“

Snahu podprahovou reklamu ošetřit zákonnou úpravou vítá, ale zároveň upozorňuje na komplikovaný český legislativní rámec. „Zákonů máme v českém právním řádu asi 7300, a nikdo se v nich nevyzná.“


Korte: „Mizérie našeho právního řádu je dána pozitivistickým přístupem k právu. Aplikujeme-li v případě podprahové reklamy zdravý rozum, pak víme, o čem mluvíme, a víme přesně, co zákon zakazuje... Když si pan kolega myslí, že podprahová reklama neexistuje, proč je potom ve většině civilizovaných zemí zakázána?“

Marketingový expert Jakub Horák je přesvědčen, že existence takového typu reklamy je podvodem a kachnou.

Tvrdí to i na základě osobních zkušeností: „Reklamy dělám od roku 1992, natočil jsem stovky reklam, a v životě jsem se nesetkal s tím, že by to někdo používal.“


Horák: „Podprahová reklama by měla být to, že vás někdo zhypnotizuje, a vy o tom nevíte. To, že ve skutečnosti si kupujete drahý parfém a toužíte pak vypadat jako model z reklamy, to není podprahové, ale to je jen asociace, kterou vytváří vaše podvědomí… Daleko nebezpečnější je reklama skrytá, například ta, která se tváří jako redakční článek nebo objektivní výzkum vědce, ale ve skutečnosti toto sdělení platí nějaký koncern.“

Podle něj je možné, aby tzv. podprahová reklama urychlila chování člověka, které on stejně chce udělat, ale nemůže ho donutit, aby ho změnil nebo dokonce udělal nákupní rozhodnutí.

Veškerá reklama působí na podvědomí, připomněl Horák. „Proč jsou v reklamách na auta krásné ženy? Protože ve skutečnosti člověk chce tu modelku.“

Veškeré reklamy na automobily nebo třeba na parfémy jsou reklamou na krásu objektů, které se v ní ukazují. Kvůli tomu si lidé kupují vozy i parfémy, protože na ně působí tato přitažlivost, někdy i sexuální, vysvětlil odborník.

„Já navrhuji, aby byla zakázána podprahová reklama, aniž bychom definovali co to je, protože takhle se vlk nažere a koza zůstane celá. Sice zakazujeme něco, co neexistuje, ale to není důvod, proč bychom to neměli zakazovat,“ glosoval Jakub Horák.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio