Europoslankyně Gregorová: Vláda až teď zjistila, že k očkování budou potřeba také jehly a stříkačky

23. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nově zvolená europoslankyně Markéta Gregorová

Vakcína proti covidu-19 se už rozváží do členských zemí Evropské unie a očkování v Česku má začít v neděli 27. prosince. „Česko vakcinační kampaň zvládne. Ministerstvo zdravotnictví, celá vláda a její předseda se tomu budou věnovat a ponesou za to odpovědnost,“ slibuje v Pro a proti europoslanec Ondřej Kovařík (ANO). Jenže europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) zpochybňuje tvrzení ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO), že je republika na očkování připravena.

„Strategie očkování není ozdrojovaná, neobsahuje očkovací kapacity, nebere v potaz rozdílné vlastnosti vakcín. Takže příprava výrazně zaostává,“ myslí si Gregorová.

Čtěte také

A pokračuje: „Vláda až teď v prosinci zjistila, že budou potřeba také jehly, stříkačky, materiál k ředění, a začínají se nakupovat až teď, i když se mohlo nakupovat už v létě. Německo už má 440 vakcinačních center, 10 tisíc sester a doktorů a je připraveno začít. To vůbec nemáme.“

Europoslanec si nemyslí, že by Česko nějak výrazně zaostávalo. „Připravuje se tendr na evropské úrovni, aby Evropská komise mohla nakoupit a distribuovat velké objemy pomůcek. Na české úrovni probíhá příprava tendru Správy státních hmotných rezerv, takže nevidím zásadní problémy.“

Tisková konference hnutí ANO k eurovolbám. Ondřej Kovařík je na fotografii třetím zleva.

„Klíčové je nastavit systém očkování tak, aby až bude v Česku dostatečné množství vakcín, mohly být očkovány další skupiny obyvatel nad rámec těch nejrizikovějších. V tuto chvíli je asi brzy cokoliv hodnotit. Až uvidíme nějaké aplikace, tak o tom můžeme hovořit v detailu.“

Centrální nákup nás zachránil. Ukazuje to, že vláda nemyslela dostatečně včas, což zpochybňuje i kvalitu strategie očkování.
Markéta Gregorová

Gregorová ale připomíná, že kdyby Evropská komise nezajistila dvě miliardy vakcín v létě, Česko by se k nim dostala až na jaře. „Centrální nákup nás zachránil, ale to ukazuje, že vláda na to nemyslela dostatečně včas, což zpochybňuje i kvalitu strategie očkování.“

Kampaň proti dezinformacím

Kovařík uznává, že bolavým místem české očkovací strategie je informační kampaň.

Čtěte také

„To ale platí napříč Unií. Otázka očkování byla chvíli na okraji zájmu, takže jiné subjekty využily situace a šíří dezinformace a polopravdy. Stěžejní je tedy poctivé, důvěryhodné a detailní vyvracení nepravd a mýtů, které kolem očkování kolují.“

„Kvalitní informační kampaň je extrémně důležitá,“ souhlasí europoslankyně. „Dezinformace a strach se šíří společností, a pro návrat k normálnímu životu a obnově ekonomiky musí být naočkováno minimálně 60 procent populace. Zapojit by se mělo ministerstvo zdravotnictví, ale pomoci vládě by v rámci občanské solidarity mohly i marketingové agentury.“

Potřebujeme koordinovaný přístup, aby jednotlivé země EU neoznamovaly nahodile různé typy opatření.
Ondřej Kovařík

Vakcína je podle vědců také účinná na novou mutaci koronaviru, dodává europoslanec. „Ale je třeba začít opět důvěryhodně komunikovat, aby nedocházelo k podlomení důvěryhodnosti stávající strategie. Potřebujeme také koordinovaný přístup, aby jednotlivé země EU neoznamovaly nahodile různé typy opatření,“ žádá Ondřej Kovařík (ANO).

„Sdílení informací a cestovní pravidla pro přeshraniční pracovníky by se koordinovat na evropské úrovni měla. Kdyby se Česko připojilo k existujícímu paktu osmi zemí, může to být výhodné, ale finální koordinace bude na národních státech,“ shrnuje Markéta Gregorová (Piráti).

Jak by měla vláda postupovat? Poslechněte si celé Pro a proti Martiny Maškové.

Spustit audio

Související