Etický kodex pro učitele je inspirací pro ty, kteří ve školách nemají vlastní, říká jeho spoluautor Kaderka
Ministerstvo školství spolu s pedagogickými institucemi představilo etický kodex pro učitele. Mezi pedagogy ale vyvolává spory. „Nemusí být platný úplně pro všechny. Ale měl by být inspirací pro učitele, kteří kodex ve škole nemají,“ říká spoluautor kodexu, učitel gymnázia Michal Kaderka. „Je skvělé, že máme další materiál k diskusi. Ale prezentaci, že učitelé mají konečně svůj etický kodex, považuji za velmi nešťastnou,“ reaguje ředitel základní školy Marek Adler.
Pedagogická komora kritizuje hlavně způsob, jakým kodex vznikl. Podle ní to bylo netransparentní a participace organizací sdružujících přímo učitele byla minimální. Kaderka, který je stejně jako Adler členem organizace Učitelská platforma, jež přípravu etického kodexu zastřešovala, připomíná, že se na dokumentu podílelo 21 autorů zabývajících se vzděláváním.
Čtěte také
„Z toho šest aktivních učitelů. Byli tam dva bývalí učitelé, sedm akademiků – expertů na vliv digitálních technologií na výuku a vztahy ve třídách. Akademici, kteří se zabývají profesionalitou učitele nebo etikou vzdělávání. Bylo tam šest zástupců organizací jako Česká školní inspekce, Česká rada dětí a mládeže a Česká středoškolská unie. Byli tam zástupci studentů pedagogických fakult, Unie rodičů a také českého zastoupení v OSN,“ vyjmenovává učitel pražského gymnázia Na Zatlance a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
Podle Adlera ale nejde o reprezentativní vzorek. Opakuje, že tam bylo nejen malé zastoupení učitelů, ale některé organizace podle něj nemají takový mandát, jak by se mohlo zdát. Jmenuje například Unii rodičů. Upozorňuje, že měla 13 členů a její poslední dohledatelná výroční zpráva je z roku 2019. Podobný problém je ale podle Adlera v samotné Učitelské platformě, která stojí za vznikem kodexu.
Je opravdu velkou drzostí mluvit za učitele jako celek, když vím, že mám podporu, jak říká pan Kaderka, šesti z nich.
Marek Adler
„U vzniku byli z Učitelské platformy dva lidé. Kodex nikdy nebyl projednán s členskou základnou a ani po zveřejnění nebyl na členské schůzi platformy projednán. Pak tedy nemůže na svém webu zveřejňovat tiskové zprávy s názvem ‚Učitelé mají nový etický kodex, který reaguje na výzvy 21. století‘. Je opravdu velkou drzostí mluvit za učitele jako celek, když vím, že mám podporu, jak říká pan Kaderka, šesti z nich,“ vysvětluje ředitel Základní školy Be Open v pražské Hostavici.
Vodítko pro učitele
Kaderka oponuje, že se nejedná o etický kodex Učitelské platformy. Opakuje, že jde o vodítko pro učitele, kteří ve školách nemají vlastní etický kodex, a také inspirace pro ty, kteří si etický kodex chtějí vytvořit.
„Ideální by bylo sednout si ve sborovně a říct si bod za bodem, jestli se s ním ztotožní, nebo ne a vytvoří si vlastní kodex. To bylo cílem,“ připomíná.
Kdybychom věděli, že to strhne takovou bouři, akcentovali bychom právě i některé jiné body, které se k tomu vážou.
Michal Kaderka
Podle Adlera je ale veškerá prezentace, která šla ven, když byl etický kodex představen, v rozporu s tím, jak je to teď zástupci Učitelské platformy prezentováno.
„Bylo to deklarováno jinak. Etický kodex pro učitele zní úplně jinak, než že máte etický kodex učitele. My už historicky neodpářeme to, že veřejnost přijala, že učitelé mají etický kodex, který je obecně platný.“
Čtěte také
„Bohužel se do této prezentace zapojili i lidé, u kterých bych to nečekal. Že ústřední školní inspektor (Tomáš Zatloukal) prohlásí, že se ředitelé nyní můžou na etický kodex odvolat, mi přijde naprosto zcestné. Protože věřím, že v ČR rozhodují legislativní normy. Na ty se jde odvolávat, ale ne na etický kodex, který si někdo někde napsal,“ říká Marek Adler, ředitel ZŠ by open v pražské Hostavic.
Kaderka připouští, že byl etický kodex ze začátku mylně prezentován. „My jsme veškerou energii dávali na to, abychom dali vědět, že etický kodex vůbec vznikl. Nepředpokládali jsme, že by šlo až takto snadno dostat ven informaci o tom, že existuje. Kdybychom věděli, že to strhne takovou bouři, akcentovali bychom právě i některé jiné body, které se k tomu vážou,“ dodává Kaderka.
Poslechněte si celou debatu. Moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Zkoušení a testování do školy patří. „Děti nemohou jen objevovat,“ míní odborník na vzdělávání
„Nejsem progresivní učitel, ale jsem zastáncem tradičního školství,“ vysvětluje na Dvojce ředitel Edukační laboratoře Michal Orság. Moderuje Tereza Kostková.
-
Petr Šabata: Z rozpočtu na vzdělávání se ztrácejí peníze. Dělá si vláda ze škol dobrý den?
Vláda je v obtížné situaci, protože válka na Ukrajině, energetická krize a vysoká inflace vynucují dodatečné výdaje. Proto taky rozpočtová rada doporučuje zvyšovat daně.
-
Máme obrovskou regionální nerovnost v tom, jak obce přistupují ke vzdělávání, říká sociolog Prokop
Podle Daniela Prokopa by měl stát hlídat kvalitu škol a podporovat ty, které jsou v ohrožených oblastech. Je také důležité, aby rodiny na vzdělání dětí nemusely šetřit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.