Emoce dopravou trpících obcí se využívají pro stavbu předražené dálnice D3, tvrdí zastupitelka

29. červenec 2019

Kdo první dotáhne dálnici mezi Prahou a Lincem až ke státní hranici? Česko, nebo Rakousko? Podle premiéra Andreje Babiše se Česká republika dostane k čáře s dálnicí D3 už v roce 2024. Ale zvláště ve středních Čechách mohou plány na rychlou stavbu narazit. Dálnici odmítá 11 obcí, zatímco jiné od ní očekávají, že jim uleví od stávajícího hustého provozu.

„Výhodou západní varianty trasy D3 je hlavně odklon jakékoliv dopravy z naší obce, protože nás zatěžuje,“ uvedl v pořadu Pro a proti starosta Miličína Václav Karda.

Ten připomněl, že jen v červnu projelo Miličínem 480 tisíc vozidel. „Zhruba každých pět vteřin u nás projede nějaké auto... I pohyb občanů přes komunikaci je velmi problematický, skoro už není možný... I u nás krajina trpí..., trpí ale i lidé a je třeba to řešit, aby se jim ulevilo.“

Výstavbu D3 vnímáme u nás v obci jako stěžejní věc. Zkapacitňování stávající silnice I/3 je podle nás nesmysl. Udělalo se pár pokusů od Benešova směrem k D1 a vidíme, že to stejně nefunguje... Obchvat Miličína je také velmi problematický. Jsme zaklíněni mezi třemi kopci, což znamená přemostění celého údolí, a to může být třeba cena třetiny dálnice D3.
Václav Karda

Starosta uznal, že Pražský okruh je také problematický. „Pravda je ta, že ať už dálnice povede z kteréhokoliv strany (tedy z Jesenice, nebo se napojí z druhé strany u Říčan), tak se sice doprava rozmělní, ale stejně auta okruhem odněkud přijedou.“

„Průšvih vidím v tom, že D3 už k nám z jihu vede... U nás končí, a co dál? Obyvatelé Miličína v podstatě žijí na dálnici, ta I/3 je volné pokračování dálnice. To si řidiči neuvědomují a 30 % aut z jihu překračují rychlost,“ konstatoval Václav Karda.

Peníze na lokální řešení

„Naše zastupitelstvo jednohlasně schválilo usnesení, ve kterém je proti výstavbě dálnice D3. S hlukem se potýkáme už dnes a za 9 let se nepodařilo tuto zátěž uspokojivě řešit,“ upozornila zastupitelka z Jesenice u Prahy Renata Voláková (STAN).

Ta pochybuje, že dálnice D3 bude řešit problémy s hlukem v obcích. „Z našich zkušeností víme, že pokud kamiony jezdí rychlostí 90 km v hodině, tak především v noci vzniká obrovská hluková zátěž. Nejsem si tak jistá, že tuto zátěž, kterou dneska neseme, neponese opět tato obec.“

Využívá se zde emocí obcí, které opravdu trpí..., k tomu, aby se stavěla předražená dálnice, která zničí české Posázaví. Je to neodůvodnitelné vynaložení 60 miliard, což není málo. Kdyby se využily tyto peníze do lokálních řešení, tak by to bylo rychlé a efektivní.
Renata Voláková

Zastupitelka věří, že je možné udělat obchvat, který by byl hotov rychleji než D3, nestál by tolik peněz a byl by efektivní v řádu jednotek let. „Tady se bavíme o roku 2024, ale tomu osobně nevěřím, už jen kvůli tomu, že město Jesenice v žádném případě tento projekt nepodpoří.“

„Stavba západní varianty D3 by znamenala napojení další dálnice z jihu. Auta by se napojovala přímo u Jesenice, kde už dnes hluk existuje, a tím by se hluková zátěž ještě zhoršila. Nejsme schopni vyřešit hluk, který už máme z Pražského okruhu, a teď by se měla napojit další auta,“ kritizovala návrh stavby Renata Voláková.

autoři: Tomáš Pavlíček , oci
Spustit audio

Související