Doporučil bych poslancům MHD, říká v boji o parkoviště na Malé Straně Stropnický

23. únor 2016
Matěj Stropnický

Malostranské náměstí bude možná bez aut. Aktivisté, kteří se už několik let snaží zbavit tuto část staré Prahy parkoviště zřejmě uspějí, protože první městská část je přeměně na klidovou zónu nakloněna. Bouří se ale poslanci: měli by to od svých aut do práce daleko. Má městská část zohledňovat potřeby Parlamentu?

„Návrh nového využití se mi nelíbí, parkoviště považuji za hezčí, ale to neznamená, že by se mi tam parkoviště líbilo,“ upřesnil své stanovisko v pořadu Pro a proti poslanec ČSSD Roman Váňa.

Podle něj je především třeba Pražanům říct, že svět za hranicemi hlavního města nekončí. „Je mnoho poslanců, kteří nejsou z Prahy, a dojíždí z celé republiky.“

„Těch 30 míst Sněmovna potřebuje, a když je mít nebude, nemá náhradu, ale určitě se s tím poslanci budou umět vyrovnat,“ soudí politik.

Tomu ale vadí, že je problém parkoviště na Malé straně „mediálně posunutý někam jinam.“

Na parkovišti parkují nejen poslanci, ale i návštěvníci ambasád nebo cizinci, kteří přijeli do Prahy autem. „Řekl bych tisíce lidí každý měsíc,“ upozornil Váňa.

„Určitě by bylo krásné město bez aut, ale když už přijedou, tak musí někde zaparkovat,“ zopakoval poslanec.


Váňa: „Problém parkoviště je mediálně posunutý někam jinam... Z mého pohledu je klíčové, aby to místo bylo příjemné pro lidi. Ne že architekt rozhodne, kde co bude, ale že nakonec lidé rozhodnou, kde je jim příjemně a kde chtějí pobývat.“

Předseda Strany zelených Matěj Stropnický připomněl, že se jedná o jedno z významných veřejných prostranství ve městě.


Stropnický: „Mediální zájem vyvolaly právě reakce poslanců, které byly jako jiného světa... Současné parkoviště je monofunkční využití. Domníváme se, že tak cenný historický prostor si zaslouží vícero využití. Vymístění parkoviště je teprve předpokladem pro hledání nové funkce.“

Požadavky poslanců na parkovací místa považuje za projev nenasytnosti. „Proč by výkon práce poslance měl být něčím zvláštnějším než jiný typ práce?“ ptal se bývalý náměstek primátorky.

Poslanci mohou zaparkovat v pražských garážích, mají vyhrazena svá místa v Nerudově i Sněmovní ulici. „Je proto ke zvážení, jestli je pro ně auto ten jediný možný dopravní prostředek.“

„Celá řada občanů České republiky používá veřejnou dopravu, a tu bych poslancům doporučil,“ radí předseda.

Ten upozornil, že současný návrh budoucí podoby Malostranského náměstí je jen ideovým návrhem, nikoli projektem. „Samotná příprava projektu probíhá a vychází z toho, že náměstí v minulosti bylo především tržištěm. To je jedna z potenciálních funkcí, které náměstí může v budoucnu naplňovat.“

„Je zde zamýšlen i vodní prvek, aby se lidé mohli osvěžit. S návrhem bude možné dál pracovat, ale parkoviště v tomto místě už hlavní město nechce,“ shrnul Matěj Stropnický.

autoři:Renata Kalenská, Ondřej Čihák
  • Aktuální dění
  • Rozhovor