Diváci – batolata i lezci – nám na začátku představení vybíhají na jeviště, popisuje režisérka BatoLaterny Strejčková

25. duben 2022

„Cokoliv děláte pro děti, je proces, který nekončí premiérou, ale premiérou začíná jeho nový život,“ říká režisérka, dramaturgyně a také pedagožka Hana Strejčková. V pražské Laterně Magice má obrovský úspěch její BatoLaterna, což je projekt určený dětem od šesti měsíců do tří let. „Děťátka se seznamují s věcmi, které znají v úplně jiném kontextu a s tím, že si dítě vytváří nové obrazy,“ popisuje.

BatoLaterna

„Pracujeme s barevností, s haptikou, s blízkostí a vzdáleností. S akcemi, které si dítě může zařadit buď do toho, co zná, anebo vytvářet nové rámce. A díky novým rámcům dochází mnohem snáz k dalšímu porozumění a zkoumání světa,“ doplňuje v pořadu Hovory.

„Máme-li miminko v náručí rodiče, případně leží na bříšku a sleduje, co se děje před ním. Pracovali jsme s tím, abychom k němu přicházeli v intervalech, které mu budou příjemné. Takže mu dopřejeme i odpočinek od toho, na co se dívá, aby se mohl zaposlouchat. Mohl se otočit na zádíčka, případně se nakrmit, nakojit – a děje se tam úplně všechno.“

BatoLaterna

Divadlo je ale i pro děti staršího věku. „U nich víme, že v 11. minutě, jakmile se objeví malinké káči symbolizující kapičky deště, tak lezci, bříškolezci i běhači vybíhají kupředu. Samozřejmě bříškolezci jsou mnohem pomalejší než ti, co už mají rychlé nožičky.“

„Když zohledníme koncept malého badatele, tak podporujeme zvídavost a skrze ní se dostáváme blíže k dětem. Na všech úrovních a s ohledem na všechny věkové vrstvy, pracujeme s tím, aby v nich představení zanechalo stopu, že v divadle může být krásně bezpečno a na vše si mohou sáhnout.“

BatoLaterna

„Spoluprožívání se děje s někým, kdo dítě doprovází – je tam tedy i zodpovědnost a apel na rodiče, na průvodce. Protože chodí i babičky a dědečkové, tety, dokonce i strýčkové s neteřemi. Rodič komentuje, co vidí na jevišti, co vidí on a co by chtěl, aby vidělo i dítě. Dovysvětluje mu a pořád je navíc tím bezpečným přístavem.“

Rodič zná podle Stejčkové divadelní konvence, takže může jít dítěti příkladem, jak k podobné disciplíně vůbec přistupovat. „

A že divadlo může být opravdu zážitkem a svátkem zcela odlišným od návštěvy hřiště nebo herního koutku v obchodním centru. Může se stát něčím, co se propíše hluboko do paměti, aniž by si dítě po letech řeklo: ,Aha, to jsem byl na BatoLaterně a tam jsem toto prožil –  protože tohle nejspíš nenastane.“

BatoLaterna

Je to prý cesta, jak ukázat, že divadlo může být spojující a sjednocující.

„Nechci, aby to znělo pateticky, ale je to vlastně průkopnictví na naší Nové scéně Národního divadla. Diváci se nám dostávají i do divadelního zázemí. Jsme všichni společně na jevišti, i když máme barevně oddělené plochy, které jsou zcela bezpečné. Pak je tam plocha jeviště, která má bílou barvu a i tam oddělené plochy, za kterými jsou světla. Ale už jsme našli i cestu, jak komunikovat, aby nám nesvítilo světlo do očí, když například někdo běží pro své dítě na scénu.“

„Máme různé strategie, abychom strávili všichni a s respektem k ostatním co nejkrásnější čas. Protože když vidíte některé děti, jak jsou uneseny a fascinovány, tak zapomenete na to, že některá maminka s dítětem si prostě ještě nezvykla na to, že jsou v Národním divadle a že dobré mít i nějaká pravidla.“

Hana Strejčková

Celé Hovory Naděždy Hávové najdete v audiozáznamu.

autoři: Naděžda Hávová , lup
Spustit audio

Související