Design, kutilství, řemeslo. V čem opravdu vynikají Češi?

12. září 2013

„Zlaté české ručičky“ – klišé, ale také možné vysvětlení dvou fenoménů současného užitého umění v Česku. Moderní technologie umožňují i laikům tvořit na velmi vysoké, často profesionální úrovni. Aniž by potřebovali odborné vzdělání.

Schopnost tvořit ale někdy také znamená neochotu nakupovat. A kde jsou hranice mezi designem, plagiátorstvím, výtečnou řemeslnou prací a kutilstvím? „Buďto děláte padělek, plagiát věci – a pak je to trestný čin. Anebo jste někde viděl hezkou instalaci a snažíte se jí přiblížit. A to podle mého názoru už plagiát není, nebo záleží na tom, jakou mírou se ta věc kopíruje,“ myslí si kurátorka Jana Zielinski.

Její kolega Jiří Macek otázku „zlatých českých ručiček“, které nemusejí za originály platit, protože si variaci na dané téma umí vyrobit sami, rozšiřuje o kutily. Ti podle něj nejsou zloději vzorů, ale tvořivci: „Kutil je někdo, kdo se rád baví. Ruční prací nebo prostorem, ve kterém žije. On nevytváří věci tak, aby se jimi živil, aby je prodával dál. Ale zušlechťuje si ten svůj domov, svou chatu. Nebo to dává jako dárky,“ myslí si Macek.

Jak dokládají ale třeba specializované internetové servery, existují už i self made designéři, tedy lidé, kteří chtěli tvořit a najednou zjistili, že svými výrazovými prostředky dokážou i živit. Kdo je tedy designér ve smyslu profesionál? Podle Jiřího Macka je podstatné, proč to člověk dělá a co přináší do spektra předmětů: „Myslím, že je to trochu jako v hudbě, kdy ty nejsilnější momenty v hudbě nemusí být nutně spojeny s lidmi, kteří mají bohaté hudební vzdělání, ale vědí, proč to skládají, Nemůžou si pomoci.“ zamýšlí se Jiří Macek.

Pojem designér je v Česku poněkud nadužívaný, myslí si mimo jiné ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea Helena Koenigsmarková. O designu a designérech je dnes skutečně slyšet velmi často, ale je to dobře, protože to dokládá jistou kultivaci společnosti. „Společnost si začíná uvědomovat, v čem žije, v čem se pohybuje a co si může žádat. Že může být náročnější,“ říká Helena Koenigsmarková. Proto je pro propagaci akcí, které podporují dobrý český design. Design ale není totožný s dobrou, kvalitní rukodělnou výrobou, ve které řada lidí v Česku opravdu vyniká, upozorňuje ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea.

autor: zvl
Spustit audio