Děláme ze vzdělávání Velkou pardubickou. Přijímačky netestují znalosti, ale distribuují žáky, upozorňuje ekonom Münich
Blíží se datum, kdy uchazeči o učňovské obory, střední školy a gymnázia usednou do lavic a budou o své vysněné školy soupeřit s vrstevníky. Přijímací řízení má letos modernější háv díky částečné digitalizaci. Nic se ale nemění na roli přípravných kurzů na přijímací zkoušky, které právě v těchto dnech vrcholí a žáky základních škol na testy od Cermatu připravují. Proč nestačí příprava jen ze základní školy? V pořadu Řečí peněz odpovídá ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
„Dekády jsme přehlíželi rostoucí nesoulad mezi tím, jaké středoškolské vzdělání nabízíme a co vyžaduje doba. Některé školy se tak dostaly do obrovského převisu poptávky. V takovém systému musíte začít přerozdělovat – a tím způsobem jsou přijímačky,“ vysvětluje příčiny současné situace ekonom Münich.
Čtěte také
Přijímací zkoušky tak podle něj netestují znalosti, které se děti ve školách dozvídají, ale jsou jen distribučním mechanismem. „Bohužel to vyvolává na straně rodičů a žáků obrovské tlaky, aby se učili jen na samotné testy. Bez intenzivní přípravy a peněz se ale v těch testech nedá uspět,“ podotýká.
„Ze vzdělávacího systému bychom neměli dělat Velkou pardubickou. To pak není systém, který povede k široké vzdělanosti lidí pro život, který není jenom o práci,“ upozorňuje Münich a dodává, že vzdělávací systém má daleko větší zásah, než je jen dodávání lidí na pracovní trh.
Budoucnost?
„Je otázka, jak rychle a zda se vůbec podaří proměnit strukturu středních škol. V daném případě je změna na krajích. Zatím byl posun relativně malý, ale uběhl teprve krátký okamžik od loňského průšvihu,“ popisuje ekonom.
Reformace je ale v současné situaci nesnadná. „Strašně špatně se to dělá v situaci, kdy vám v reálných hodnotách klesá rozpočet a kdy máte někoho přesvědčit, že se má restrukturovat nebo něco měnit,“ konstatuje Münich.
Co brání moderním řešením v naší společnosti? Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu. Moderuje Václav Pešička.
Související
-
Slejšková: Školství je jako orloj, jedno kolečko ho může zablokovat. Změna musí být rychlá a celková
Ministerstvo školství zahájilo dvouměsíční veřejné konzultace nového rámcového vzdělávacího programu. Co by měly přinést?
-
Petr Hartman: Přihlášky na střední školy jako příklad české improvizace pro 21. století
Omezíme chaos z minulých let a posuneme se do 21. století. S tímto předsevzetím prosadili politici digitalizaci podávání přihlášek na střední školy.
-
Ekonom: Nový systém přijímaček na střední školy je jako let na Měsíc. Je zázrak, že se to podaří
Jakým směrem by se měly ubírat reformy systému přijímacích zkoušek? Pro Řečí peněz vysvětluje ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.